TORSKEN: Selv om tallene ikke er klare, antas det at fergeforbindelsene Gryllefjord-Andenes og Botnhamn-Brennsholmen har hatt en økning i antall reisende fra fjorårets rekordsesong.

Biler igjen

Ordfører i Torsken synes det er flott at det har vært så stor trafikk i Gryllefjord, men det har vært trist at så mange biler har måtte blitt stående igjen.

– Jeg har ikke fått noen tall på bordet, med jeg regner med tidenes sesong i år. Det har vært en fantastisk opplevelse å se at så mange reiser med ferga, og den har vært ofte full, slik som i fjor. Men det er en del som snur på grunn av liten ferge, så her ser vi behovet for en større ferge. Dette er ikke noe nytt, forteller Flakstad som har appelert til større ferge i flere år.

En økende turiststrøm til Senja de siste årene, tror Flakstad kommer til å fortsette å stige, men da må fergeforbindelsen også henge med.

–Det er flere turister i hele Nord-Norge, og jeg tror det kommer til å bli ytterligere økning til neste år og i årene som kommer. Det er flere turister som ikke har kommet med på siste ferge, som heller ikke har fått plass på første ferge dagen etter. Det sier litt om trafikken i år. I juli har det omtrent stått biler igjen på hver tur. Vi må klare å håndtere dette bedre i fremtiden, sier Flakstad.

Omstrukturering

Torsken-ordføreren tror en omstrukturering av dagens ferger i Nord kan være en løsning, hvis dette kan la seg gjennomføre.

– Det ligger en større ferge, «Stetinn», i Tromsø. Dette er reservefergen, og jeg tror at det vil være mulig å flytte fergemateriellet og utnytte det bedre. Hvis en ferge da bryter sammen, må man kunne flytte, forskyve og på en slik måte utnytte ressursene bedre. Det er svært sjelden fergene bryter samen, så dette tror jeg kan fungere, sier Flakstad.

MF ”Stetind” har plass til 50 personbiler, mens dagens ferge, MF ”Skutvik” som til nå har gått over Andfjorden, bare tar 30. Tidligere har ikke fergeleiet i Gryllefjord kunne ta imot større ferger som «Stetinn», men etter en utbedring, har bygda nå kapasitet til større ferger.

– De tidligere utfordringene har nå blitt løst. Hvis det er noe som eksempelvis må gjøres på Andenes, så mener jeg dette bør tilstrebes. For å ta litt av den trafikken som har kommet, må vi få større ferger i drift, og det bør være mulig, sier Flakstad avslutningsvis.

Potensial for større ferger

Driftsjef for Senjafergene, Petter Sundbakk i Torghatten Nord, tror gjenstående trafikk på de aktuelle rutene, gir potensiale til større ferger. Problemet er ikke tilfredstillende materiell på markedet.

Sundbakk kan ikke bekrefte at Senjafergene har hatt et rekordår, men indikasjonene er positive.

– Indikasjonen etter kommunikasjon med med båtene er at det er en bra kapasitetutnyttelse på sambandene. Spesielt på Botnhamn-Brennsholmen har jeg fått klare indikasjon på at juli måned var en økning sett mot fjoråret. Men det viser seg at det er for mye gjenstående trafikk på disse rutene, så det er nok et potensiales som ligger der, sier Sundbakk.

Han tror større ferger kan være løsningen, men problemet ligger i tilgangen på materiell.

– Vi leverer en tjeneste for Fylkeskommunen. Hvis de gir beskjed at de trenger større ferger, vil vi prøve å tilfredsstille de kravene. En av årsakene til at kapasiteten på Senjafergene er litt lav, er at det ikke finnes materiell på markedet som er tilfredstillende. Det er ikke materiell i Norge som kan utgjøre en større ferge som kan tilfredstille etterspørselen på sommeren. Jeg tror at hadde det vært ferger tilgjengelig, ville disse ha vært satt inn på de stedene som har det behovet, Sundbakk.

Ordføreren i Torsken, tror årets sesong kan ha vært et rekordår. Foto: Folkebladet