FINNSNES: Det hele startet i mai da Mattemaraton ble sparket i gang og det ble holdt en intern konkurranse på skolen.

Lokkemiddel

– Vi hadde en intern konkurranse om at den beste klassen fikk gratis pizza på Lille Milano. Elevene som løste minst ett maraton var med i trekningen av et gavekort på Peppes eller kinoen. Da opplevde vi et veldig engasjement. Til sammen på 74 elever ble det løst 34.846 matteoppgaver i mai, forteller avdelingsleder på ungdomsskolen Øystein Fauske.

Nordborg sendte to elever fra tiende klasse til landsfinalen i Oslo. Håkon Lindgård Olsen og Ragnhild Steilbu. Elvenene ble valgt ut til å representere klassen ut i fra antall løste oppgaver i konkurransen og faglige kvaliteter.

Praktiske oppgaver

Finalen ble holdt på teknisk museum i Oslo og bestod av tre deler med forskjellig type oppgaver.

– På den første delen fikk vi ti minutter på å løse så mange hoderegningsoppgaver som mulig. Del to bestod av hjernetrimoppgaver som kanskje var litt vanskeligere, forteller Håkon.

– Den siste oppgaven var litt artig. Da skulle vi beregne høyden av et tre, skyter Ragnhild inn.

For å måle høyden til treet fikk duoen utdelt et målebånd på 1,5 meter. Håkon stilte seg ved siden av treet, mens Ragnhild holdt målebåndet opp på litt avstand. På den måten fikk de målt høyden til både treet og Håkon i centimeter. Ved så å måle den faktiske høyden til Håkon kunne de dermed regne ut treets reelle høyde.

– Vi kom på fjerdeplass på den delen. Treet var like under 25 meter og vi var omtrent en halv meter unna, forteller de.

Satsing

Sammenlagt vant de to elevene fra Nordborg sin klasse i landsfinalen. Faglærer Bente Simonsen forteller at klassen holder et bra nivå og er veldig glad på elevenes vegne.

– Jeg er kjempestolt og fornøyd. Det var kjempeartig for dem at de kan dra ned til Oslo, gjøre det så bra og til og med vinne, sier hun.

For mange kan matematikk virke både vanskelig og kjedelig. Elevene har ingen super-tips for å bli bedre i matte. Det er hardt arbeid som gjelder.

– Det kan være vanskelig. Jeg prøver å lese gjennom og forstå oppgaven og løse den best mulig, sier Håkon. – Man må øve masse og ikke gi opp, selv når det kanskje virker veldig vanskelig, legger Ragnhild til.