FINNSNES: Nå reagerer Forbrukerrådet på at Skattelisten.info bruker Forbrukerrådet i kommunikasjonen for å få folk til å betale regningene sine.

- De bruker et sitat fra oss på regninger og tekstmeldinger til sine brukerne, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

- Ikke godkjent

- Det er fri sitatrett, men vi har bedt Skattelisten.info om å slutte med praksisen fordi dette kan være med på å få folk til å tro at vi har «godkjent» tjenesten.

- Vi kan ikke garantere at Skattelisten.info følger gjeldene regler, og sitatet fra oss kan være med på å skremme folk til å betale, sier Skaug Halsos.

Tar betalt

- Skattelisten.info tar seg godt betalt for at du anonymt skal kunne sjekke hva andre eier og tjener, i motsetning til et søk på Skatteetaten.no, sier han.

- Den som driver nettbutikk har ansvar for at du har skjønt at tjenesten koster penger, og at du ikke har angrerett. Det er derfor krav om at du skal bekrefte bestillingen med å aktivere en knapp eller funksjon som er merket «bestilling med forpliktelse til å betale» eller lignende.

- Frem til 18. mars i år så hadde ikke Skattelisten.info tilstrekkelig informasjon om pris, eller angrerett. Forbrukerombudet tok derfor kontakt med Skattelisten.info etter spørsmål fra forbrukere, slik at dette ble rettet opp. Men om forbrukeren til enhver tid får de opplysningene de har rett på, kan bare de vite. Vi ønsker ikke at folk skal bli skremt fra å klage, sier Skaug Halsos.

Slik ser purringa som Forbrukerrådet nå går ut og advarer mot.