BOTNHAMN: Årets sesong, i likhet med forrige sesong, har slitt med stor kapasitetsmangel på fergesambandet Botnhamn-Brensholmen. Einar Tore Esaiassen, som er styreleder i Senjahopen Handelsstand, og daglig leder i Maritim Competence, kan ikke begripe ikke hvordan man kan gå for en så liten ferge, år etter år.

KØ Kø på fergeleiet i Botnhamn er ikke et nytt fenomen. Her fra et tidligere år.

– På fredag stod det igjen tett på 60 biler. Når vi ser hvordan fylkeskommunen håndterer situasjonen, sitter vi igjen med inntrykk om at ferga kun skal betjene turister. Er dette tilfellet, forventer vi også at fylkeskommunen går ut og sier det, så vi slipper å lure. For bygdefolket og næringslivet er ferga snart ikke noe alternativ.

– Lite å gjøre

Han mener det er lite å gjøre med situasjonen i år.

– For de som skal bruke ferga for å rekke noe, er det rett og slett en tragedie. Man kan ikke beregne å komme med. Jeg skjønner at når fylkeskommunen ber om anbud på en liten ferge, og antar det anbudet, er det ikke noe å gjøre noe med det i år, sukker han.

Ser ikke økonomien

Esaiassen skjønner ikke de økonomiske argumentene for å holde på en underdimensjonerte ferge.

– I fjor kosta det cirka 6,5 millioner kroner å drifte ferga, etter hva vi har hørt. Med billettinntekter på cirka 4,5 millioner kroner, sitter fylkeskommunen igjen med nettokostnader på to millioner kroner.

NEDE Når bommen har gått ned, er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på neste avgang med ferga. Ferga kan ikke gå ekstraturer, da dette medfører ekstrakostander som ikke er budsjettert med fra Troms Fylkeskommune. M/F Helgøy, som tar maks 24 biler, må ofte forlate passasjerer på kaia på grunn av større pågang enn plass.

M/F Helgøy, som i dag trafikkerer ruta, tar 20 biler og opp til 100 passasjerer.

– Trafikkgrunnlaget tilsier at man kan ha en ferge som tar 50 biler. Sannsynligvis hadde billettinntektene vært 50-60-70 prosent høyere enn i dag, med en større ferge. Tenk på alle de som kjører rundt via Bardufoss, fordi de ikke ser det likt å ta sjansen på ferga. Den økonomiske siden ved å ha dagens ferge, er det bare fylkeskommunen som ser. I tillegg kommer miljøhensynet ved å kjøre via Bardufoss, ytrer Esaiassen.

Tilbud for alle

Esaiassen, som selv pendler til Tromsø, mener turistene skviser mulighetene for pendling.

– Det koster i dag tett på 300 kroner å ta ferga over.

– Har belyst behovet

FINNSNES: Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Lenvik kommune og leder av regionrådet i Midt-Troms, sier behovet er godt synliggjort.

BELYST Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Lenvik.

– Det er ikke mangel på dokumentasjon og rapporter, som peker på behovet for helårsferge og større ferge mellom Botnhamn og Brensholmen. Dette er noe vi har jobba med i både Lenvik, regionrådet og i Profilgruppa med flere. Per i dag står saka på manglende bevilgninger fra fylkeskommunen, sier Sivertsen.

– Vi har benytta alle anledninger til innspillsrunder om å fremme ønsker og behov. Behovet for å styrke forbindelsen blir ikke mindre med vekst på turister og reisende. Man må iverksette tiltak, men da må fylket også ha penger til å gjennomføre.

– Primært for turisttrafikk

TROMSØ: Det kommer få lovnader om fergeanbudet, som fylkestinget skal behandle i høst.

BLAKK Fylkesråd for samferdsel, Ivar Prestbakmo (Sp), sier det ikke er sikkert at fergesambandet kan styrkes.

For årets sesong, er sjansene for større ferge blåst. Fremtida til sambandet avgjøres i høst.

– I oktober får fylkestinget sak om utlysning av all båt og fergetrafikk i Troms. Her vil fylkestinget ta endelig stilling til om Botnhamn-Brensholmen skal bli et helårssamband, svarer fylkesråd for samferdsel, Ivar Prestbakmo (Sp), og fortsetter:

– Fylkestinget vedtok i Handlingsplan for kollektivtrafikk i mars, at båt og fergekontrakt skal legges på 10 år. I og med at mange av dagens kontrakter går ut om to-tre år, vil det si at nye anbud kan lyses ut slutten av 2016/begynnelsen av 2017, sier fylkesråden.

Fylkesråden sier at dagens ferger primært er ment å tjene turisttrafikken.

– I forhold til dagens sommerfergeruter, Andenes-Gryllefjord og Botnhamn-Brensholmen, skjønner alle at sommersamband primært fungerer for turisttrafikk.

– Skal ferga ha stor betydning for bo og arbeidsmarked, eller næringstrafikken, vil det måtte være helårssamband. Anbudsrunden i 2014, der vi hadde med alternativ med større ferge, viste dette tilbudet en dobling av kostnadene. Dette hadde en ikke økonomi til den gang, sier han, og opplyser at dagens ferger samsvarer med anbudet fylket har lyst ut.

Han kommer ikke med noen lovnader om at man vil få en større ferge.

– Troms Fylkeskommune mister over 80 millioner til drift av båt og fergeruter på årsbasis fra 2019. Dette er et resultat av regjeringas og Stortingsflertallets endring av inntektssystemet til fylkeskommunene. Det betyr at enhver økning av båt- og fergetilbudet må finansieres gjennom endringer/reduksjoner andre steder, sier han.

– Totalt sett drives det båt- og fergetilbud i Troms for over 900 millioner i året. Cirka 40 prosent av dette finansieres ved billettinntekter, og 60 prosent fylkeskommunalt.