SENJAHOPEN: – Vi har flere gamle båter som er modne for utskifting. En av disse ønsker vi å erstatte med et moderne nybygg, og dette har vi jobbet med siden 2011, sier konserndirektør Tommy Torvanger.
Foreløpig befinner planene seg på tegning- og designstadiet. For å realisere fartøyet håper Nergård å få gjennomslag for å bruke samme finansieringsordning som gjelder for offshorefartøyer; eksportkreditt.
-Vi ønsker å bygge båten ved et norsk verft, og på den måten gi vårt bidrag til sårt tiltrengt økt aktivitet i denne bransjen. Vi vet også at vi da får den beste kvaliteten, sier Torvanger.
Over 300 millioner
- Hva vil en ny tråler koste?
- Forferdelig mye, sier Torvanger og legger til:
- Hvis vi skal ha det ypperste som er å få, må vi nok strekke oss langt over 300 millioner kroner.
Ifølge Torvanger vil nybygget bli en energieffektiv kombinert fryse- og ferskfisktråler, hvor det særlig skal legges vekt på å oppnå høy kvalitet på råstoffet.
- Når satser dere på å ha en ny tråler ferdig?
- Det avhenger av når vi tar en bestemmelse. Vi jobber nå med å legge en sak fram for styret, sier Tommy Torvanger.
Flåten
Nergård har i dag fem trålere i flåten. De eldste er MS Kasfjord og MS Kågtind, bygget i henholdsvis 1974 og og 1980. Den nyeste er MS Ole Arvid Nergård, bygget i 2001. De siste to, MS J. Bergvoll og MS Tønsnes er begge bygget i 2000.