FINNSNES: Dårlig veivisning, informasjon og en unaturlig beliggenhet på omsorgsresepsjonen fører til et stort press på Finnsnes legekontor sin resepsjon.

Flere kommuner

Nå har de tillitsvalgte bedt Lenvik kommune ta ansvar.

– Vi har tross alt flere kommuner som sokner til DMS når det gjelder spesialister. Den eneste informasjonen en kan finne på det ligger dårlig plassert, og folk ser det ikke. Disse pasientene kommer til Finnsnes legekontor, en resepsjon som ikke har nok kapasitet til å ta imot flere enn de pasientene som skal hit, forteller en fortvilet Ann Bækken, tillitsvalgt for helsesekretærene ved Senjalegen.

Hun sier at de gjerne må bruke resepsjonen, men da må de ha flere folk. En som kan sitte der og være helsesenterets ansikt utad.

Ikke ivaretatt

Resepsjonen opererer med ringeklokke i dag da det ikke finnes en fast ansatt til resepsjonsarbeid. De ansatte knyttet til resepsjonen i dag er redd for at tiden som blir brukt på resepsjonsarbeid vil gå ut over pasientarbeid.

– Det er klart at ringer det på, må vi forlate telefonen og får ikke fulgt opp retningslinjer i forhold til ventetid. I tillegg fører dette til stress for de ansatte og de blir redd for at feil kan bli gjort ettersom de må bruke tiden på annet arbeid. Dermed går mye tid bort på å jobbe med feilsjekk i pasientarbeidet, sier Bækken.

Det de ansatte reagerer mest på er hvordan pasientene imøtekommes på legekontoret i dag.

– Mest trasig er det for pasienter som kommer utenifra ikke varetatt på en ordentlig måte. Pasienter fra andre kommuner får ikke noe godt inntrykk og det er tungvint slik som det er nå. De ansatte føler at det er trasig å ikke kunne yte god service, og serve på en ordentlig måte, sier Bækken.

Feil resepsjon

Spesielt frustrerende er det at mange av de som oppsøker resepsjonen, skal på resepsjonen i omsorgstjenesten som ikke blir besøkt.

– Nå har disse pasientene i prinsippet ingen å spørre, ingen som kan ta de imot da spesialistene ikke har egen resepsjon. Så får vi flere henvendelser som skal til resepsjonen i omsorgstjenesten som ikke ligger ved hovedinngangen, men på et helt annet sted som ikke er godt oppmerket, forklarer Bækken.

På flere vegger og ganger ved legekontoret kan en finne enkle utskrevet skilting som er teipet opp og brukt for å rettlede pasientene. Dette er ikke godt nok ifølge de ansatte.

– De svaksynte pasientene har vanskelig for å finne frem og flere steder er det ikke en gang merket på døren. Det burde vært piler som viser hvor folk skal og merking på gulv, sier Bækken.

De ansatte har etter en årelang dialog med kommunen, nå valgt å sende et brev som de håper vil sette fortgang i prosessen.

- Vi jobber med saken

Kommunalsjef for helse og omsorg i Lenvik kommune, Bente Johnsen Karlsen er klar over problemområdene til Finnsnes legekontor, og sier de jobber med utbedringene.

- Vi jobber med å få på plass en siktplan både utvendig og innvendig. Dette tror vi vil løse mye av problemene i dag, sier Johnsen Karlsen.

Planen til bygget var slik at hovedinngangen skulle være nede ved omsorgssenteret. Da må en bruke avkjørselen før du kommer til fødestuen, fra sentrum. Denne inngangen blir ikke benyttet i dag, noe som bidrar til så mange utfordringer ved legekontoret ifølge kommunalsjefen.

- Det er mange som bruker legekontorets inngang av gammel vane. Dette fører til besøksantall som ikke står til deres drift. Vi forstår deres frustrasjon og skal jobbe for å forbedre dette, sier Johnsen Karlsen.