SJØVEGAN: Bak initiativet står Salaks AS der bedriften har fått med seg Sjømatrådet. Det betyr at Sjømatrådet går inn med inntil 50 prosent finansiering av opplegget på Sjøvegan. Og laksen er så kortreist den kan være, den kommer selvfølgelig fra Salaks AS.

Spennende retter

Leder av Shin Sushi, Nok Sum Chiang forteller at han sett bilder av lokalene de skal holde til i på Lundkaia.

– Disse lokalene ligger jo veldig bra til. Vi kommer til å servere forskjellige teknikker av tradisjonell japansk sushi. Og vi kommer til å servere europeisk sushi. Og det blir flambering og fritering, og mange forskjellige sauser til sushi, sier han.

– Folk skal få muligheten til smaksprøver på mange spennende retter. For dem som ikke har prøvd sushi kan det være enklest å starte med noe som er varmebehandlet, kanskje ikke gå rett på rå fisk, sier Chiang.

Var tidlig ute

– Vi har vært på noen andre festivaler og andre arrangement, men aldri på Millionfisken. Har vi muligheten drar vi ut, sier han.

– For å få til den formen sushi har i dag har tatt over 20 år. Og nå er det like vanlig som pizza. Og det er mye bedre å spise fisk enn å spise pizza, fortsetter Chieng.

– Min familie starta den første sushirestauranten i 1999. Men vi var for tidlig ute, det slo ikke an den gangen. Sushi ble ikke kjent før 2002–2003 i Oslo-området. Først 2005–2010 begynte det å spre seg nordover. I dag har det jo blitt slik at ungene etterspør sushi. Det er jo veldig artig, sier han.

– Midt i smørøyet

Salaks AS ser kokkebesøket i Salangen som et viktig markedsføringstiltak.

– Vi ønsker jo med dette å vise fram vår bedrift, men også hele næringa. Dette går av sjømatnæringas sjølpålagte avgift til markedsføring. Og kokkene kommer fra en anerkjent bedrift, Shin Sushi har flere restauranter i Norge, sier Ken Rune Bekkeli i Salaks AS.

Styreleder for Millionfisken, Torkel Rørstrand har allerede testa varene fra Shin Sushi.

– Ja, og jeg går absolutt god for denne maten. Det var veldig bra. Et konsept rundt sushi er jo midt i smørøyet i forhold til konkurransen og havsiden som vi fokuserer på, sier han.

Eventyrlig vekst

Shin Sushi har i løpet av to år så vokst fra 38 sitteplasser i Tromsø til byer som Trondheim, Sandnes, Stavanger, Bergen, Bodø samt søsterpartnere i Alta, Narvik og snart Harstad. Bedriften er nå den største aktøren innenfor Kaiten sushi i Norden. Shin Sushi er et konsept innen Kaiten Sushi (Sushi servert på bånd) hvor fargekodet fat med sushi, småretter, dessert og mineralvann blir plassert i ett togbelte som roterer og går rundt alle sitteplasser og gjester som forsyner seg av beltet for deretter betale for antall fat med fargekodet priser.