MOEN: – Dette er en prosess vi har jobbet med lenge, og ikke noe nytt sånn sett. Det som gjenstår er å sammen se på hvordan vi skal løse detaljene, sier daglig leder ved Polarbadet, Ørnulf Krøger Vanebo.

– Hallen skal ikke endres

Polarbadet og Bardufosshallen har siden 1997 vært driftet som en felles enhet. Til nå har imidlertid Polarbadets ansatte fått lønn fra selskapet Polarbadet AS, som er heleid av kommunen, mens Polarbadets ansatte mottar lønn fra Målselv kommune.

Nå skal samtlige under Polarbadets paraply, etter at formannskapet vedtok rådmannens innstilling om ”å framforhandle driftsavtale med Polarbadet AS innenfor gitt ramme på 2 millioner kroner.”

Vanebo er positiv til vedtaket.

– Vi har jobbet sammen mot dette i to år, så dette er jeg positiv til, sier han.

– Hva vil det bety for Polarbadet?

– Det betyr bare at et par ansatte blir berørt ved at de får ny arbeidsgiver.

– Hvordan reagerer de på det?

– De ansatte har vært med på prosessen, sier Vanebo, og legger til:

– Hallen skal ikke endres. Dette handler bare om at vi formaliserer arbeidet.

Innstilling vedtatt

Til gjengjeld skal kommunen altså betale for tjenestene som er nødvendige for at Polarbadet skal drifte Bardufosshallen videre.

Rådmannen skriver i sin innstilling til formannskapet at

praksisen med to lønnsutbnetalere er ”problematisk i forhold til god regnskapsskikk da regnskapene ikke stemmer med virkeligheten.”

Allerede i juni i fjor ble det vedtatt å overflytte de ansatte med virkning fra september samme år.

I dag bruker ansatte i Bardufosshallen hoveddelen av arbeidstiden i Polarbadet. Regnskapsmessig er Polarbadet et eget AS og Bardufosshallen er en enhet under Byggforvaltningen.

Formannskapet vedtok igår rådmannens innstilling, og han er dermed gitt fullmakt til å fremforhandle en driftsavtale innenfor en ramme på to millioner kroner.