FINNSNES: Det ble utført buss-, båt- og fergetjenester i Troms i 2015 på 918,8 millioner kroner og det ble foretatt 13,5 millioner kollektivreiser i Troms.

Regnskapsåret 2015 for Troms fylkestrafikk avsluttes med mindreforbruk/merinntekt på til sammen 30,7 millioner kroner.

- Det positive resultatet skyldes i hovedsak to faktorer. Om lag halvparten skyldes økte billettinntekter. Denne økningen kommer blant annet av flere reisende i hele fylket. Den andre halvdelen skyldes indeksregulering av kontraktene på buss, båt og ferge. Lave oljepriser resulterer i at kostnadsøkningen vært mindre enn forventet, hvilket kommer innbyggerne i Troms til gode, forteller fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Gjennom de siste årene har det for Troms fylkeskommune og Troms fylkestrafikk vært nødvendig å få bedre samsvar mellom det totale tilbudet av buss, båt og ferge i fylket, og de økonomiske rammene staten stiller til rådighet for fylkeskommunen, som sammen med billettinntektene finansierer tilbudet.

- Det har man nå klart, men utfordringene er større framover, i og med at Stortinget har endret inntektssystemet til fylkeskommunene slik at Troms i 2019 har 87 millioner mindre å drive buss, båt og ferge for i året, samtidig som eksempelvis Oslo vil få mer, sier Prestbakmo, og legger til:

- Økning i antall kollektivreisende er alltid positivt og et overordnet samferdselspolitisk mål. Flere reisende er bra både for miljøet og det totale kollektivbudsjettet. Lave oljepriser vil naturlig vil føre til lavere utgifter for kollektivtrafikken, dette slår positivt ut for oss.