LONGYEARBYEN: Det er nettstedet highnorthnews.com som refererer fra konferansen «Slå på lyset» der administrerende direktør Øyvind Fylling Jensen fra Nofima onsdag la fram sine visjoner for Longyearbyen.

Produktet som får mest oppmerksomhet er snøkrabbe, levert levende til det asiatiske markedet.

Delikatessen er bare et av mange produkter som inntar plassene når kullproduksjonen på Svalbard fases ut.

Fortrinnet som trekkes fram er at krabbene skal fanges levende i iskaldt hav og rustes med det som kan oppdrives av kvalitetsstempel før det flys til markedene i Asia.

Ifølge nettstedet tenet Jensen et mulighetsbilde for sjømat i den gamle gruvebyen som fanger stor nasjonal og internasjonal oppmerksomhet.

Det spås blant annet at snøkrabbeproduksjonen kan gi mellom 50-100 arbeidsplasser på Svalbard.

Administrerende direktør Wenche Ravlo har lovet nye, lønnsomme arbeidsplasser i selskapet allerede inneværende år.

Ifølge highnorthnews.com snakker verken hun eller andre om kull og gruveproduksjon i presentasjonene.

- Men vi skal fortsatt være en drivkraft for industriell forretningsutvikling. Svalbard trenger mer enn forskning og reiseliv, sa Ravlo.