SJØVEGAN: Chruicshank er innehaver av Elvelund Camping på Sjøvegan, som nylig ble kåret til en av Norges beste og fineste campingplasser.

En av de beste campingplassene i Norge

Tirsdag til uka arrangeres konferansen «Fremtidens campingnæring» i Tromsø. Arrangører er NHO Reiseliv, Nasjonalt Campingnettverk og Norsk Turistutvikling. De ønsker å løfte campingnæringen i Nord-Norge.

Det er ikke tilfeldig at konferansen er lagt til Tromsø. Arrangørene ser nemlig at campingnæringa i nord har et uforløst potensial. Det er mer å hente.

-Nord-Norge er et mekka for naturopplevelser, som stadig flere reisende etterspør, og vi tror mange campingbedrifter i nord har mer å hente ved å satse på naturbaserte tilbud eller samarbeide med aktører som leverer slike produkter, sier Jan-Henrik Larsen, avdelingsleder for camping i NHO Reiseliv.

- Stort marked

Det er Tor-Arne Chruickshank helt enig i.

- Ingen tvil. Jeg ser spesielt et stort marked for bobilturisme. Det kryr av bobiler langs veiene, det gjelder bare å hanke dem inn. Og det er de norske turistene jeg mener vi bør bli flinkere til å satse på. Det har jeg sjøl full fokus på. Generelt er vi altfor opphengt i å tenke utlendinger. Fordelen med norske turister er at de er vant til prisnivået, de har ingenting medbrakt, men handler lokalt. Det gir mye mer stabilitet på sikt, sier Chruicshank.

Les mer om økningen i bobilturismen

Han har drevet Elvelund Camping i 26 år, der han har 75 vognplasser og fire hytter. Cirka 40 av vognplassene er utleid til faste gjester hele året. Campingplassen hans ligger ideelt plassert ved Salangselva, som er en av Norges beste sjøørretelver.

- Elva betyr mye for oss. Den er det største trekkplasteret vi har, sier han.

Camping på yttersida

Én ting stusser han på:

- Det merkelige er at det er så få campingplasser på Senja, i alle fall på yttersida, som jo er den store reiselivsmagneten i Midt-Troms. Hvorfor er det for eksempel ingen som har startet med campingplass i Gryllefjord? Potensialet er kjempestort, sier Chruickshank.

- Kan du sjøl tenke deg å ekspandere til yttersida?

- Nei, det har jeg ikke tenkt på, smiler han.

Standardheving

Skal campingnæringa i nord kunne øke mener Jan-Erik Larsen i NHO Reiseliv at det vil kreve en standardheving ved mange anlegg og at bedriftene må jobbe for å forlenge sesongen.

Ifølge en undersøkelse gjort av Norsk Turistutvikling er også campingplassene i sør mer lønnsom enn i nord. Mens campingbedrifter i nord i gjennomsnitt omsetter for 2,1 millioner kroner, omsetter for eksempel campingebedriftene på Sørlandet i gjenonomsnitt for 5,3 millioner kroner.

- Etter min mening er det en sammenheng mellom standard og kvalitet på anleggene og lønnsomhet, sier Kjell Ove Solbakken, daglig leder i Norsk Turistutvikling, som mener mange bedrifter i nord trenger en fysisk oppgradering for å møte kravene.

- Jeg er helt enig. Mange campingplasser trenger en oppgradering. Sjøl prøver jeg å være nøye på holde god standard på sanitæranlegget. Det lønner seg, sier Tor-Arne Chruickshank.

Lønnsom

Ved Elvelund Camping omsetter han for 2,5 millioner kroner i året.

- Av dette har jeg et overskudd på 600.000 kroner. Så for min del lever jeg godt av å drive campingplass, sier han.

- Har du noen planer for utvidelse?

- Ja, vi skal satse på å etablere en bobiloppstilling nærmere Sjøvegan sentrum. Tanken er spesielt å møte behovet for oppstilling under Millionfisken. Vi vil kunne tilby totalt 80 plasser, hvorav 40 med strøm. Etableringa vil skje på ei planert fylling mellom bensinstasjonen og Elvelund, sier Tor-Arne Chruicshank.

- Salangselva er vårt store trekkplaser, sier innehaver Tor-Arne Chruickshank ved Elvelund Camping. Foto: Morten Dokka