FINNSÆTER: Etter 20 år i reklamebransjen har Eirik Nilssen satt kursen nordover og er i ferd med å regissere en ny fase i livet.

I det stille

Det er Senja Matstudio som nå skal holde silsandværingen opptatt i årene framover.

I det stille har konseptet og bygget tatt form, plassert helt nede ved havet, mellom Senjatrollet og Hamn i Senja.

På tunet, med utsikt over den majestetiske Bergsfjorden, står Senja Matstudio i form av det som ser ut som et låvebygg der malinga så vidt har rukket å tørke.

Lys

Inne er det lite som minner om gårdsbruk. Store og nordvente vinduer sørger for et fabelaktig lys i lokalet og det er her Eirik Nilssen skal operere i tida framover.

– Det var først tenkt som et rent matkurs-konsept for næringslivet, men det har utvikla seg videre. Vi skal kjøre kurs for skoleklasser og for eksempel vennegjenger. Vi har et vidt konsept, sier Nilssen og legger til at primærmarkedet vil være bedrifter og da spesielt fra sør.

Tre konsept

Ifølge Nilssen dreier det seg om tre forskjellige konsept. Det ene er matkurs som vil tilbys mot bedriftsmarkedet og private. Så er det snakk om en såkalt popup-restaurant der kjente kokker kommer inn og lager mat en gitt periode, mens den siste delen retter seg mot forskjellige selskap som konfirmasjon, slektstreff eller bryllup.

– Vi kommer til å ha et tilbud til de fleste, men på kursene spesielt må vi ha et visst antall for å kunne gjennomføre.

Lang prosess

Veien til en realisering av Senja Matstudio har vært lang ifølge Nilssen.

– Det har vært en lang planleggingsprosess. Det starta for fem år siden med planlegging av konseptet. Da starta vi med et veldig flott bygg og vi brukte et arkitektfirma i Tromsø, men det ble også et veldig dyrt bygg. I alt så har vi hatt tre tegninger på matstudioet før vi landa på dette her som ser ut som en låve på et tún. Nå har vi brukt sommeren på innredning og er allerede i gang med salg og det er veldig lovende ut.

Nilssen har også planer om å utvide i løpet av de to neste årene.

Samarbeid

– Ja, vi må jo ha sengeplasser. Vi er heldige som har Hamn i Senja vi kan samarbeide med, men det er klart at vi må ha vårt eget opplegg. Hamn i Senja har blitt populære og det er ofte fullt hus. Vi har en plan om å bygge et anlegg med 30-40 senger nede ved havet i en rorbu-stil.

– Hvor mye koster dette her?

– Jeg vet ikke om det er så veldig spennende. Det koster penger å bygge et slikt anlegg og vi er egentlig bare halvveis. Det blir en stor investering. For å si det diplomatisk så har jeg ikke helt oversikten over hva det vil koste for vi er ikke ferdige, svarer Nilssen.

– En ting er hva dette koster, men dere skal også tjene penger her. Er det liv laga for slik virksomhet?

– Ja det tror jeg. Vi må holde et fornuftig kostnadsivå og utvikle konsept som vi kan tjene penger på. Det betyr at vi kanskje må si nei til noen kunder. Det må som sagt være et visst antall personer her før vi kan kjøre et opplegg.

Hjem

Allerede i 1979 forlot han Midt-Troms til fordel for det sentrale østland. Først skole i Oslo og så videre til reklamejobb i Tønsberg.

Nilssen har drevet Impuls Reklamebyrå de siste 20 årene. De siste tre har han brukt på å rigge bedriften til å kunne klare seg uten ham.

Fra de store vinduene inne har Eirik Nilssen panoramautsikt over Bergsfjorden. Foto: Stian André Lund
Bygget har fått form av en låve og ligger idyllisk plassert med utsikt over Bergsfjorden. Foto: Stian André Lund
I disse lokalene satser Eirik Nilssen stort på gourmet-mat. Foto: Stian André Lund
I mars kommer selveste Eyvind Hellstrøm på besøk til Senja Matstudio. Foto: Stian André Lund
En stor vedovn er med å skape stemning i lokalet. Foto: Stian André Lund