Når teknikken en gang tar over

KJØRING: Å kjøre bil de nærmeste årene blir neppe som før.Foto: Stian André LundFoto: Stian André Lund

Helt flott om trafikkulykkene minskes til et minimum. Men det er faktisk noen dilemmaer man må få svar på før man sender førerløse biler ut i trafikken.

Trond Sandnes, digitalredaktør i Folkebladet
sideblikk

FOR 103 ÅR siden kom en ny Cadillac-modell ut av fabrikken i Detroit. Etter mange år med ulike kjøreteknikker var dette den første bilen med kløtsjpedalen til venstre, brems i midten og gass til høyre. Bilen hadde også såkalt H-gir og start via tenningsnøkkel på dashbordet. Siden den gang har dette blitt noe alle sjåfører i ettertid har «vent seg til». Det har vært standarden i siden 1913.

MEN NÅ spørs det sannelig om ikke denne «tradisjonen» er på hell. Hva som eksakt kommer til å skje, og hvor fort det skal skjer, er det nok ikke mange som vet ennå. Men det som nok vil være helt sikkert, er at bilkjøring neppe kommer til å være som det har vært inn i fremtiden.

REVOLUSJONEN kom da automatgiret ble levert i Oldsmobile i 1939. Vi kjenner til ryggesensor og -kamera. Og navigasjon og automatisk parkeringsassistent. Ja, for ikke å glemme Volvoer som hjelper deg å panikkbremse dersom det kommer hindringer i veien.

ALT DETTE har gjort bilkjøring enklere — og sikrere. Men teknikkens utvikling gjør nok at det ikke stopper der. Allerede har Google i flere år hatt såkalt selvkjørende biler i trafikken i USA. Tesla driver og tester ut det samme. Og både i Japan og i Sverige forsker man på biler som kan finne frem og kjøre dit selv.

MEN HVA skjer dersom bilene skal kjøre selv? Muligens vil antall trafikkulykker gå ned. Det er jo positivt. Men medaljens bakside da? Hva med alle sjåførjobbene i verden. Det er jo en del trailer-, buss- og taxisjåfører for å si det slik. Og for oss bilentusiaster som digger å sitte og ratte en bil er det ikke mye spennende at bilen kjører selv, til tross for at man kan ta frem nettbrettet og kanskje sjekke eposten eller se nyhetene lovlig.

HELT FLOTT om trafikkulykkene minskes til et minimum. Men det er faktisk noen dilemmaer man må få svar på før man sender førerløse biler ut i trafikken. Ett av dem er at alle folk blir sløve. Man er ikke like oppmerskom dersom man bare skal ta over rattet ved behov. Har du ryggesensor eller automatisk dimming av fjernlys? Prøv å kjøre en bil uten!

MEN ALLER mest trenger vi svar på hvem som har ansvaret dersom den selvkjørende bilen likevel krasjer eller kjører på noen. Bilfabrikken, bilfører eller trafikkmyndighetene? Og et etisk dilemma: Hva synes du om at den fremtidige bilen din er programmert til å styre inn i bergveggen og drepe deg, for å unngå å kjøre ned fotgjengeren som plutselig skjener inn i kjørebanen? Ja, si det!

Les flere Sideblikk her

Utforsk tema:

Si din mening: Du er hjertelig velkommen til å kommentere denne artikkelen (stengt mellom midnatt og kl. 06:00). Du må være innlogget på Facebook for å kunne kommentere. Upassende og injurierende innlegg vil bli slettet! Hele debatter kan også bli fjernet uten forvarsel.

Varsle om upassende innlegg her.

sideblikk