JEG HAR tidligere uttrykt bekymring for fremtidig vedlikehold av fylkesveiene i Troms. Bekymringen forsterkes og bekreftes når jeg leser handlingsplanen for fylkesveg 2015-2017. I høringsbrevet vises det til at handlingsrommet de neste 10 årene er begrenset på grunn av gjennomføringen av Langsund og Bjarkøyforbindelsene. Fra 2016 skal renter og avdrag på disse investeringene betales og det vil belaste vegrammen, altså de midlene som ellers kunne brukes til opprusting av et nedslitt vegnett. Årlige kapitalutgifter er litt vanskelig å finne ut av, men ser ut til minst å være ca 50 mil under forutsetning av at det ikke blir overskridelser. I tillegg kommer drift og vedlikeholdsutgifter som er betydelig, særlig for undersjøiske tuneller.

I HØRINGSBREVET ser fylkesrådet det som en betydelig utfordring å dekke kapitalutgiftene fra låneopptak i perioden 2014-2017. Dette vil i hovedsak være låneopptak til Langsund og Bjarkøyforbindelsene. Sitat: Dette vil legge et stort press på rammen til drift og vedlikehold som må dekke kapitalutgiftene. Sitat slutt. Det kan neppe sies tydeligere at veivedlikeholdet vil lide som følge av disse investeringene. Et vedlikehold som i dag er langt under det behovet er.

VI MÅ LEVE med fylkestingets vedtak. Det vil kraftig forsinke sårt tiltrengt opprusting av eksisterende veinett. Vi ser det allerede i forslag til handlingsplanen. Jeg skal vise til eksempel fra Tranøy kommune. I h.h. til tidligere handlingsplan 2014-2019 «Grusveiprogrammet» skulle to grusveier i kommunen, Rødsandveien og Brygghaugveien opprustes med fast dekke og ferdigstilles i 2014. Ingen av dem er påbegynt enda. Rødsandveien er med i det nye forslaget og foreslås ferdigstilt i 2015. Brygghaugveien er derimot ute av programmet. Ett av hovedargumentene for å gjennomføre Langsund og Bjarkøyforbindelsene var at man måtte holde det man hadde lovet. Ja vel, hva med lovnadene om opprusting av grusveiene?

DISTRIKTS-TROMS har i virkeligheten bare ett transportalternativ og det er bilen. Uansett, både buss, privatbilen og godstransporten er avhengig av veien. Veistandarden er viktig for framtidstru og optimisme. Den veistandarden vi har i dag er en alvorlig hemsko for næringsutvikling og bosetting i fylket. Det er derfor trist at vi nå går inn i en lang periode med ytterligere redusert veivedlikehold i et fylke der etterslepet på vedlikeholdet pr i dag er anslått til 7 milliarder.

Dårlig vei i Midt-Troms. Foto: Trond Sandnes