SOM FYLKESRÅD for samferdsel og miljø i Troms får jeg jevnlig klare tilbakemeldinger på de problemene standarden på mange fylkesveier i Troms skaper, for både næringsliv og folk flest daglig, og det er ikke rart i det hele tatt. Vedlikeholdsetterslepet på de 3000 kilometer fylkesvei i Troms er på mellom seks og åtte milliarder kroner opparbeidet over flere tiår. I Norge totalt er etterslepet på fylkesveiene på mellom 45 og 70 milliarder, alt jfr. SVV sin rapport i 2013.

ARTIKKELFORFATTER Ivar B. Prestbakmo.

MED DAGENS

økonomiske rammer fordelt fra regjering og storting til fylkeskommunene, vil det kunne ta bortimot 40 år å løse etterslepsproblemet. Det er ikke akseptabelt! Derfor er det på tide å kreve et nasjonalt etterslepsløft for fylkesveiene i landet. Kravet må være at regjering og storting får på plass en «etterslepspakke» på minst 50 milliarder over 10 år, derav 16-22 mrd i Nord-Norge og minimum seks milliarder til Troms. Da ville det være mulig for fylkeskommunene å gjøre et løft for fylkesveiene, som folk flest og næringslivet spesielt ville få nytte og glede av innen rimelig tid.

NÅR VI I tillegg vet at regjering og storting har endret inntektssystemet til fylkeskommunene, slik at Troms i 2019 har 90 millioner mindre til å drive båt, buss og ferge for, øker utfordringen for å gi næringsliv og innbyggere den samferdselsinfrastrukturen som trengs. At statssekretærene Amundsen (Frp) og Jensen (H) tidligere i sommer sa at problemer ikke var at Troms får litt mindre, men at man hadde fått for mye før, sier mye om hvilke holdninger man sloss mot. Problemet er nemlig at Nord-Norge over flere tiår under ulike regjeringer ikke har fått den samferdselsprioriteringen som landsdelen har behov for, også til beste for landet. Derfor utfordrer jeg alle gode krefter i nord til å stille seg bak et krav om et nasjonalt etterslepsløft for fylkesveiene på 50 milliarder kroner, derav 16-22 milliarder til de nordnorske fylkene.

I TROMS ER fylkesveiene helt avgjørende for vekst og utvikling, for at næringslivet skal få løst sine transportbehov, for at bo- og arbeidsmarkedene skal fungere, så enkelt som at folk skal komne seg på arbeid på et vettig vis. Sist men ikke minst er det slik at fylkesveiene er helt avgjørende for at sjømatnæringa skal få eksportert fisk for milliarder til beste for hele landet. Og som kjent; i Troms slaktes det ikke en fisk ved riksveiene, alt må først transporteres over fylkesveier.

Fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo vil ha et nasjonalt løft for å bøte på etterslepet på veivedlikehold. Foto: Trond Sandnes