Når de som jobber for stamveiene i nord, ser at vi – som pusher jernbane – argumenterer med at bare jernbane kan gi bedre veier, må de motvillig medgi at vi har et poeng.

Når de som jobber for fylkesveiene – tilførselsveiene – ser det samme, fnyser de. Jernbanen vil ikke berøre fylkesveiene positivt, mener de.

Men er de så sikre på det? At Nord-Norgebanen vil gi en voldsom avlastning for E6, E8 og E10 er opplagt. Men sideveiene? Ja, men da må vi se framover, og se på helheten. Det som knekker sideveiene er – som for stamveiene – tungtransporten. Så kommer naturlig nedbrytning pga. manglende vedlikehold, som igjen skyldes manglende pengesekk. Her kommer selvsagt også inn den elendige fundamenteringen av de gamle veiene, som gjør at tungtrafikken får enda mer ødeleggende virkning. (Du kan stå ved en slik vei i vårløsninga, se et tungt kjøretøy passere, og formelig se for deg den voldsomme pumpevirkningen gjennom et oppbløtt, plastisk veilegeme).

Dette vil ikke jernbanen kunne bedre på, umiddelbart. Så må vi tenke framover. I første omgang må vi «se» 10-20 år inn i framtida. Hva vil skje, eller rettere sagt, hva kan skje? (Spåmannskunsten er en idrett uten verdens-mestere).

Jo, når banen kommer med sine godsterminaler nærmest mulig tilførselsveiene, blir det ikke lengre behov for de svære vogntogene og trailerne, eller bare for et fåtall av dem. De blir uhensiktsmessige av flere grunner. Fraktavstandene blir langt kortere. Mindre produsenter ser det kanskje fordelaktig å av og til levere bare en container i slengen. Vi kommer dessuten knapt utenom ekstreme vintersituasjoner i framtida heller. Når avstandene ikke lengre tilsier vogntog/trailere, vil mindre kjøretøy som brukes, takle ekstremværet bedre.

Transportkjøretøyene er da under endring fra fossil-brennere til hybrider med hydrogendrift, batteribanker eller – du gjetter minst like godt selv. Dette vil trolig bli implementert for mindre kjøretøy – lastebiler – først. Videre vil dette bety at tilførselsveiene vil kunne nedskaleres fra veier for monstertrailere til normale, gode veier. E6-standard på tilførselsveiene vil vi uansett aldri få råd til, etter min oppfatning. Slik kan Nord-Norgebanen føre til at tilførselsveiene kan bygges/utbedres til rimelig god standard, noe som blir billigere enn tilpasning for voldsomme transportere.

Med lettere trafikk følger også rimeligere vedlikehold. Innsparte midler på stamveiene vil jo – teoretisk – komme andre veisektorer til gode. Normalt ville dette blitt kalt en vinn-vinn-sitasjon.

- Vi kommer dessuten knapt utenom ekstreme vintersituasjoner i framtida heller. Når avstandene ikke lengre tilsier vogntog/trailere, vil mindre kjøretøy som brukes, takle ekstremværet bedre,s rkierv Eivind Sivertsen. Foto: Vidar Bjørkli