ARTIKKELFORFATTER Pål B. Nygaard

SÅ KOM

forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide til Bardufoss, 19. oktober. Striden om fjerning av dedikert helikopter til Hæren og dernest regjeringens utsettelsesforslag om landmaktas utvikling i LTP-perioden, skulle visstnok stå høyt på blokka til forsvarsministeren og hennes ”staselige” sekretær Øystein Bø.

VEL, JEG ANTAR det utfra presseoppslagene i forkant og alle disse tvetydighetene hun lirer av seg i møte med pressen i etterkant. Da forsvarsministeren tiltrådte taburetten, var det ikke måte på hvilken åpen dialog hun proklamerte som sitt mantra, dessverre også dette viser seg i praksis å være retorikk. Her på Bardufoss tar hun seg ikke tid til å møte de tillitsvalgte som står midt oppi konsekvensene av de forslagene forsvarsministeren og regjeringen jobber så iherdig med å forklare fortreffeligheten av. Ei heller finner hun tid til å møte på 339-skvadronen. Visstnok prioriterte hun og Bø å ta seg en flytur med NH-90 i stedet, man kan bare spekulere i hva som var hensikten med denne flyturen.

Folkebladet-TV: – Fortsatt stor aktivitet på Bardufoss

DET VI VET er at forsvarsministeren har solgt inn NH-90-helikoptre som erstatning for bortfall av dedikert helikopterstøtte til Hæren, som 339-skvadronen har utført siden 1964 på Bardufoss og etter hvert også fra Rygge. Ja, sogar har de sentrale Høyrepolitikerne på Tromsbenkenforklart oss i media at ”når de åtte NH-90 helikoptrene på 337-skvadronen er på plass og fire av disse skal være om bord i helikopterbærende kystvakt-skip – så har Forsvaret fire som kan settes inn i støtten til Hæren og sivile beredskapen her i nord”. Slike uttalelser er fordummende og kun egnet til å forlede Stortinget når viktige veivalg skal besluttes.

NH-90 KREVER betydelig vedlikehold/ettersyn og vil mest sannsynlig med åtte i parken, være mer enn nok ”opptatt ” med å dekke inn de fire som skal seile til enhver tid. Dernest å drive helikopteroperasjoner til sjøs er en svært krevende spesialisert oppgave for personellet som betjener helikoptrene, likeså er det å fly hær-operasjoner inn i stridsfeltet der Hæren opererer et annet og like komplisert flyoppdrag.

DET Å SELGE inn at 337-skvadronen med sine NH-90 eller 330-skvadronen med sine redningshelikoptre skulle bruke hundrevis av flytimer hvert år for å holde sine piloter og systemoperatører i stand til å utføre denne oppgaven, er utopi i den reelle verden. Vil bare minne om at rent flytimeprismessig, så flyr du ca 12-15 timer med Bell 412, for hver time det koster å nytte NH-90. Vi snakker altså om både kostnader og ikke minst mangel på tilgjengelige helikopter-crew.

FORSVARSMINISTEREN prøver å selge inn denne umulige dobbeltbruken av 337- og 330-helikoptre på samme måte som i 2004, da politikerne på Stortinget ble forledet til å legge ned Hærens luftvern (robot 70 ) - også den gang skulle noen andre gi Hæren denne avgjørende støtten – bruk av Luftforsvarets NAMSAMS - flyplassforsvaret. NOF kjempet innbitt mot dette også den gang, men ble overkjørt av et storting som ble forsikret om at dette var en gangbar løsning. Dessverre vi fikk rett, nå må vi bygge opp Hærens kampluftvern fra grunnen av. Vel, det betinger at forsvarsministeren foreslår penger til dette i sin ”historiske satsing” for Hæren i sine budsjetter, noe som ikke ble foreslått etter at hun 24. april 2015 sendte ut sin pressemelding om at 3,6 milliarder til kampluftvern og oppgradering av LEO 2 skulle igangsettes – igjen så langt bare varmluft!

HVIS NOF skal forstå hennes uttalelser rett i lokalpressen 20. oktober, så vurderer hun nå å anskaffe nye hær-helikoptre! Snakk om vissvass. Altså hun skal ribbe Hæren for sin Bell 412, samle alle på Rygge i dedikert støtte til spesialoperasjoner og kontraterror. Det er ikke Bell 412 som egner seg som spesops-helikoptre. Spesops-miljøet etterspør en svært avansert og da selvsagt kostnadskrevde helikoptertype for å løse sine oppdrag, dette har regjeringen skrinlagt ut fra økonomi. Så i denne settingen, selger forsvarsministeren den 20. oktober 2016 at spesops fortsatt skal ”påtvinges” Bell 412 og Hæren skal kan få nye helikoptre? Hvorfor da ikke motsatt ?

JULENISSEN kom tidlig til Bardufoss i 2016 .