SOSIALE MEDIER

– stedet hvor du bestemmer hvilket inntrykk folk skal ha av deg. Stedet hvor du skaper en sosial identitet basert på hva du vil være, ikke hva du er. Man idealiserer det uoppnåelige, som man dedikerer tiden sin til å oppnå. Stedet hvor du har kuttet ut sukker for godt og serverer de sunneste måltidene i kokeboka, mens de to brødskivene med sjokoladepålegg du spiste til frokost, forbigår i stillhet. Stedet der barna dine gjør leksene sine uten protest og legger seg klokka åtte presis hver eneste dag.

DET ER DER du søker medlidenhet, bekreftelse og reaksjoner hos hele din følgerskare. Der du deler både små og store øyeblikk, og felles for dem er at de fremstiller livet ditt på en best mulig måte. For når leser du om en mor som har hørt på sutring fra soverommet i to timer i strekk, eller en fitnessutøver som har kjøpt seg et kilo smågodt?

IKKE BARE vet vi at alt vi poster ikke er sannheten, men vi sluker nærmest alt som postes av andre. Hvor virkelighetsnært er det som postes på sosiale media? Uten å putte alle mediebrukere i samme bås, kan vi vel alle konkludere med at konseptet med å komponere et perfekt liv på sosiale media, har eksistert helt siden sosiale media ble til. Forventningspresset på sosiale medier har eskalert betraktelig over tid, fordi å fremstå vellykket på sosiale medier har blitt til en allmenn konkurranse. Likevel kan vi ganske sikkert anslå at dette er et selvforskyldt fenomen, fordi den eneste som forventer dette av deg, er deg selv.

FENOMENET «goals» er et uttrykk skapt av unge jenter i sosiale media, som en definisjon på noe uoppnåelig som de ser opp til og som et mål på hva de gjerne vil være. Det florerer av slike kommentarer på bilder av veltrente kropper og ubevegelige ansikter, med det som kan oppfattes som en ganske iscenesatt, lukrativ livsstil. Vi idoliserer og sammenligner oss selv med uoppnåelige idealer, og naiviteten vår forteller oss at det vi ser er ekte. Hva skjer med din personlige identitet når du mister deg selv i din konstruerte, fasadebygde identitet? Når selve iscenesettelsen av livet, blir viktigere enn ditt virkelige liv, har du da oppnådd det du ønsker?

EN ROSENRØD Facebook er ikke et ukjent fenomen for oss brukere, og så lenge vi er klar over at det kun er høydepunktene i livet som ser dagens lys, vil det ikke gjøre særlig skade på allmennheten. Likevel kan du gjerne legge ut bilde FØR helgevasken neste gang, eller dele bilde av grandiosa-pizzaen som går ned på høykant dagen derpå. Vær så snill, ikke ta deg selv så høytidelig.

IKKE BARE du, men også dine flerfoldige hundre følgere, får delta på ditt barns første skritt, da du fikk toppkarakter på eksamen og da du dro på luksusferie til Dubai. Du er kry når du legger ut dagens instagrambilde, fordi det ble akkurat slik du hadde forutsett. For ja, det hadde du faktisk iscenesatt i hodet på forhånd. Vi lever i en hverdag hvor iPhone-kameraet fanger opp mer enn våre stakkarslige, firkantede øyne. Er det dette vi så lidenskapelig kaller «goals»?