ARTIKKELFORFATTER Rolf Austgard, Målselv Venstre.

SIDEN HVERKEN

regjeringen Solberg sitt forslag til langtidsplan for forsvarssektoren ellerForsvarssjefens fagmilitære råd drøfter tidligere vedtak om Forsvarets hovedbase for helikopter lagt til Bardufoss, er det betimelig å spørre om dette er en bevisst utelatelse. Ved Stortingsvedtak 19.06.2008 organiseres 334 skv, 337 skv og 339 skv under en felles ledelse på Bardufoss flystasjon. Jeg vil her vise at Bardufoss flystasjon allerede da ble vedtatt som Forsvarets hovedbase for helikopter.

MÅLSELV VENSTRE sitt anliggende i denne saken er at i tillegg til tilstedeværelse, kostnadseffektivitet, støtte til Marinen, Kystvakta, Hæren, sivilsamfunnet og nasjonal sikkerhet, gir hovedbasen for helikopter arbeidsplasser i Midt-Troms. Hovedbasen har ytterligere et potensiale for å utvikle kompetansearbeidsplasser i samvirke mellom Forsvaret og næringslivet og flyrelatert utdannelse og forskning i samarbeid med Universitet i Tromsø – Norges arktiske universitet. Stortings melding 9 (2015-2016) «Nasjonal forsvarsindustriell strategi» omhandler forholdet mellom forsvarssektoren og forsvarsindustrien. I tillegg inviterer regjeringen i LTP til et utvidet militært sivilt samarbeid gjennom totalforsvarskonseptet.

ETTER AT regjeringen Stoltenberg valgte å se bort fra sitt bestillingsverk om et Nasjonalt Kompetansesenter for helikopter lagt til Sola, ble Forsvarets hovedbase for helikopter lagt til Bardufoss. Dette går frem av regjeringen Stoltenberg sin St.prp.nr 48(2007-2008) med Innst. S. nr. 318 (2007-2008), Langtidsplan for forsvarssektoren (LTP) for 2008-2012, hvor det anbefales at Bardufoss flystasjon utvikles for Forsvarets fremtidige helikopterstruktur. Etableringen av Bardufoss som hovedbase vil legge til rette for operative og logistiske synergieffekter.

PÅ SKRIFTLIG spørsmål fra stortingsrepresentant Bendiks H. Arnesen (Ap) knyttet til Forsvarets hovedbase for helikopter, svarer forsvarsminister Grete Faremo 19.11.2010 - Det styrende i denne saken er Stortingets vedtak ved behandlingen av Innst. S. nr. 318 (2007-2008) om at 334-skvadron, 337-skvadron og 339-skvadron organiseres under en felles ledelse på Bardufoss flystasjon. Ved samme behandling fremkom også bred enighet om at Bardufoss flystasjon skal utvikles som hovedbase for Forsvarets fremtidige helikopterstruktur og at den fremtidige helikopterflåten skal ha sitt operative tyngdepunkt i Nord-Norge.

I REGJERINGEN Stoltenberg sin Prop 73 S (2011-2012) med Innst. 388 S (2011-2012), LTP (2012-2016) blir det ytterligere slått fast at Bardufoss flystasjon videreføres som hovedbase for Forsvarets helikoptre med felles ledelse for 339-skvadronen med Bell 412 taktiske transporthelikoptre, 337-skvadron med NH 90 kystvaktshelikoptre og 334-skvadron med NH 90 fregatthelikoptre, og at også 330-skvadronen med redningshelikoptre foreslås lagt organisatorisk under Bardufoss flystasjon som en konsekvens av at Rygge flystasjon foreslås nedlagt.

I REGJERINGEN Solberg sin Prop. 151 S (2015-2016), forslag til stortingsvedtak for en ny Langtidsplan for forsvarssektoren drøftes ikke tidligere vedtak om opprettelse av Forsvarets hovedbase for helikopter. Om Forsvarsministeren overfor Stortinget forsøker å underslå informasjon om Forsvarets hovedbase for helikopter på Bardufoss, eller det er Forsvarssjefen som bevisst ikke gir denne informasjonen i sitt militærfaglige råd, er ikke kjent. Det er samme rasjonale for å opprette en hovedbase for kampfly på Ørlandet som for å opprette en hovedbase for helikopter på Bardufoss. Forsvarets spesialstyrker i sør eller i nord eller på utenlandsoppdrag og Politiets beredskapstropp kan fortsatt få løst sitt behov for luftmobilitet ved detasjement fra hovedbasen for helikopter.

Det er samme rasjonale for å opprette en hovedbase for kampfly på Ørlandet som for å opprette en hovedbase for helikopter på Bardufoss, skriver Rolf Austgard (V). Foto: Thor Håkon Bredesen