SOSIALE MEDIER blir mer og mer brukt, og det er ikke som så mange enda tror, bare en type privat nettverk og arena. Som jobbsøker kan det gi mange muligheter, men man må også være oppmerksom på fallgruvene som er der.

DET ER EN kjent situasjon. Du er ung og du drar ut på fest med vennene dine titt og ofte. Dagen etter festen legges det ut spektakulære bilder av deg mens du sitter og drikker. Vennene dine på Facebook liker og kommentere bildet, så bildet går rundt. Men det er ikke sikkert at den fremtidige arbeidsgiveren din er like begeistret for det som har blitt lagt ut på Facebook.

SOSIALE MEDIER blir stadig mer brukt av arbeidsgivere for å sjekke potensielle arbeidstakere, og det kan derfor være lurt å passe på hva man deler med resten av verden. Det finnes nok av eksempler på arbeidssøkere som har lagt ut noe som de ikke skulle ha lagt ut, og som derfor ikke er interessante kandidater for arbeidsgiverne lengre. Så om man liker det eller ikke, så er Google og sosiale medier blitt en del av CV-en din.

MEN DET TRENGER jo ikke å være slik at det bare skal påvirke deg på en negativ måte, for riktig bruk av sosiale medier kan også være et veldig nyttig bidrag i jobbjakten. Alle de forskjellige nettverkene som Facebook, Twitter, Google og blogger er benyttet aktivt av arbeidsgivere som leter etter en god kandidat, og av jobbsøkere selv.

SÅ ER MAN flink til å tenke seg om hva man deler og legger ut på nettet, så kan dette være til en veldig stor fordel for deg selv. Et godt nettverk og en tillitvekkende profil kan være med på å gi et konkurransefortrinn hos en eventuell arbeidsgiver.

- Det er ikke sikkert at den fremtidige arbeidsgiveren din er like begeistret for det som har blitt lagt ut på Facebook, skriver Christine Rydningen. Foto: DADO RUVIC, Reuters