Det gjaldt det velkjente temaet overdreven bruk av smarttelefonen, og målgruppen var småbarnsforeldre.

Formaningen kan utvilsomt strekkes ut til å omfatte de fleste grupper i befolkningen, men det finnes minst to tungtveiende grunner til å få folk med spedbarn og småbarn i tale. For det foreligger mye kunnskap om betydningen av å føle nærhet til – og blikkontakt med – dem som de aller yngste opplever som sine tilknytningspersoner. Å se mer til dekselet på mobilen enn til blikket, kan bli problematisk, selv i de første månedene.

At det ikke er særlig stas for unger i før- og småskolealder når opphavet mumler ”vent”, ”skal bare” eller ”mhm”, er også umiddelbart forståelig. Særlig når det er displayer og skjermer som legger beslag på oppmerksomheten. For å sette det på spissen, bør både lovfestet foreldrepermisjon og egne målsettinger om kvalitetstid med barna følges opp med å være mentalt til stede. I den første tilknytningsfasen bør man ikke være mer opptatt av nettverkstilknytning. Og videre oppover kan det ofte være på sin plass å slå av litt på kravet til nyhetsoppdatering og e-postsjekking.

Å følge med på vennenes gjøres og laden – og på bildene de legger ut av sine barn – krever normalt heller ikke løpende oppdatering. Og her er vi ved den andre tungtveiende grunnen til å bruke smarttelefonen med omtanke. Det handler om å oppdra en ny generasjon til bevisste teknologibrukere og ikke til det motsatte. Formaninger eller påminnelser fra forskere og andre som vil oss vel, kan fremsettes uten å generalisere eller moralisere. Snarere kan det være inspirasjon å hente i kampanjene fra organisasjonen AV-OG-TIL.

Uten å trekke parallellen for langt, synes denne utmerkede organisasjonen å vinne atskillig gehør for sitt budskap om måtehold i alkoholbruken, alkovett i hverdagen – og ikke minst etablering av alkoholfrie soner når voksne er sammen med barn. Hva med en godt gjennomtenkt kampanje for andre hyggelige, men dessverre avhengighetsskapende innslag i vår hverdag? Forskere kan bidra med nyttig innsikt om overdreven bruk av det som med et noe misvisende begrep kalles sosiale medier.

mobil 4G Foto: Trond Sandnes