Med andre ord har Boreal i det vesentlige fått rettens medhold i sitt krav mot Troms fylke. Boreal gikk til søksmål med krav om erstatning for utgifter til leie av hurtigbåter og til tilpassing av kaianlegg samt for fartøyskader. Retten har ikke gitt hurtigruteselskapet medhold i kravet om erstatning for skader på fartøy. Totalt krevde Boreal drøyt 9,2 millioner kroner.

Boreal Transport Nord er av retten samtidig frifunnet for motkravet til fylkeskommunen. Troms fylkeskommune krevde opptil 18,9 millioner kroner i erstatning for kostnader som fylket har pådratt seg for å tilpasse kaianleggene ved Engenes, Brøstadbotn og Harstad til Boreals fartøyer. Dommen falt i Nord-Troms tingrett torsdag morgen.

Utfordringene for det nye fylkesrådet med Line Fusdahl (H) ved roret ser ikke ut til å ha noen ende. Troms fylkestrafikk er selvfølgelig bare en del av utfordringene, men etter hvert ingen liten akilleshæl.

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B Prestbakmo, sier fylkeskommunen skal bruke tid på å sette seg inn i dommen. Fylkesråden understreker at det uavhengig av dommen er viktig for Troms fylkeskommune og fortsatt ha en god dialog og et godt samarbeid med Boreal Transport Nord AS for sammen å sørge for at hurtigbåtrutene i Troms fortsatt skal være et godt og pålitelig tilbud til de reisende i vårt fylke.

Det er nok en klok beslutning. Likevel viser saken bare så altfor tydelig at det er et helt hav av grunner til å gjennomgå ordlyden i slike store kontrakter, med argusøyne før man skriver under og dermed forplikter Troms fylke for et betydelig antall millioner kroner i årevis fremover. Innhenting av nødvendig ekstern kompetanse fra konsulenter og jurister til å saumfare store kontrakter for å avdekke mulige fallgruber på forhånd, må være vel anvendte midler i denne sammenhengen. Det viser historien.

Hvis det er én god lærdom man har fått som følge av denne saken, så må det være viktigheten av å være årvåken og ha presise avtaleformuleringer. Men vi slår fast at det har vært en dyr lærepenge.