Tallene for 2013, som ble presentert av Troms Fylkestrafikk tirsdag, kan tyde på at oppturen så smått har startet igjen etter at samferdselssektoren i fylket har vært nede i knestående etter feilslåtte satsinger på såkalte miljøhurtigbåter og hybridbusser i Tromsø. Begge disse prosjektene har hatt betydelige utfordringer knyttet til driftssikkerhet, og problemene har resultert i at mange passasjerer er blitt skremt vekk.

Nå melder Troms Fylkestrafikk at både hurtigbåtene og bussene i Tromsø har hatt flere reisende enn året før. Totalt ble det foretatt cirka 11,5 millioner enkeltreiser med buss og båt i Troms i fjor, hvilket er 256.000 flere enn i 2012. Økningen i passasjertrafikken er på 6,6 prosent på hurtigbåtsambandet mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad — sambandet som i glansdagene gikk under benevnelsen «gullruten» i Troms.

Hovedbåtruten i Troms trakk 205.000 reisende i fjor, en pen økning fra 191.000 reisende i 2012. men samtidig et godt stykke opp til 2009, da det var 220.000 reisende på den samme ruten. Det forteller litt om det tapet endringene i hurtigbåttilbudet har ført til.

De økonomiske utfordringene i Troms Fylkestrafikk, som er ansvarlig for samferdselstilbudet i fylket, er fortsatt betydelige. Selskapet sliter med store underskudd og er flere ganger pålagt store besparelser. Dette har ført til økte billettpriser og reduksjon i tilbudet. Det er ikke sikkert at prishoppene er den største trusselen mot passasjerutviklingen, men det er åpenbart at rutekutt vil kunne påvirke utviklingen i negativ retning.

Derfor er grunn til å ha en avventende holdning til den videre passasjerutviklingen, og det er iallfall få grunner til å heise flagget allerede nå. Fram dit er det fortsatt en lang vei å gå.

Det kanskje mest interessante for øyeblikket er om den nye samferdselsråden i Troms, Ivar B. Prestbakmo (Sp) og hans kolleger i det nye fylkesrådet i Troms, makter å bringe samferdselssektoren på offensiven igjen. Det ligger definitivt klare forventninger til det i luften. I motsatt fall vil Prestbakmo og Co. fort havne i skytsilden — slik hans forgjengere opplevde.