Beroligende om blånisseland

Avisoppslaget om at NRK vil legge satsingen på blånissene på is, skapte oppstyr i Målselv. Men trolig er det liten grunn til bekymring.
leder

  Det var Dagbladet og Nordlys som uka før påske brakte nyheten om at NRK trolig ikke vil produsere en ny serie om blånissene. Ideen var i utgangspunktet at serien skulle spilles inn i Blånisseland i Myrefjell i Målselv. Årsakene til at serien legges på is er angivelig pengemangel og en konflikt med rettighetshaveren til blånissekonseptet.



  Rent umiddelbart kunne dette synes å være en svært dårlig nyhet for satsingen i Myrefjell, der nettopp NRK-serien er mye av basisen for målet om 100.000 årlig besøkende i Blånisselandet. Men verken investorene, utviklingsselskapet, NRK eller Målselv kommune ser noen grunn til å bekymre seg.



  Avgjørelsen om å stoppe blånisseserien er ikke endelig, og kan være en trussel som er brakt fram i den pågående tvisten NRK har med rettighetshaveren. Uansett er blånissene meget godt etablert som varemerke. Bøker er skrevet, teaterforestillinger spilles og to TV-serier ligger i arkivet. Både "Jul i Blåfjell" og "Jul på månetoppen" vil gå i reprise mange ganger på NRK i førjulstiden, slik "Jul i Skomakergata" har gjort. Blånisselandet i Målselv vil være garantert solid markedsføring i mange år framover.



  Planleggingen av temaparken i Målselv går derfor ufortrødent videre, og godt er det. Blånisseland og alpinsatsingen i Myrefjell er regionens viktigste prosjekt i årene som kommer, og det vil være for dumt at en krangel om rettigheter og pengemangel i NRK skal stikke kjepper i hjulene. Selvsagt ville det vært en ekstra spiss å få produsert TV-serier i temaparken, og siste ord er neppe sagt i denne saken. Temaparken i Målselv vil være et glimrende sted for TV, og med FilmCamp i Øverbygd i "nabolaget" ligger det uante muligheter både for NRK og andre filmskapere.



  Det er ingen grunn til å sove dårlig verken for investorer, hyttekjøpere, aksjekjøpere eller Målselv kommune på bakgrunn av mediestyret som er skapt rundt blånissene. Blånissene har et meget sterk merkenavn og en sentral plass i alle norske barns hjerter og sinn. Det er tross alt det viktigste i markedsføringssammenheng.