Forslagene som skrotes er forslaget om at andre enn fiskerne skal få lov til å eie fiskekvoter. Hun verner også fiskesalgslagene, som får fortsette med sitt monopol til å omsette fisk i første hånd. Fiskerne får også fortsette som eiere i fiskesalgslagene. Nyheten ble godt mottatt på kaia på Husøy lørdag.

Fiskeriministeren har helt siden hun tiltrådte som minster fulgt en konsekvent linje. Aspaker ønsker at næringen skal bli mer lønnsom. Det er nettopp lønnsomhetsbetraktninger som gjør at ministeren dropper forslagene. Hun kan ikke se at eierskapet til kvotene bidrar til å øke lønnsomheten.

Det er ingen bombe at regjeringen Solberg dropper akkurat dette forslaget fra professor Tveterås. I utvalgets egen rapport skrives det at effekten av å droppe deltakerkravet er usikker.

Litt klarere var utvalget da de drøftet fiskesalgslagene. Utvalget pekte på at dagens ordning ikke er optimal. Utvalget ønsket seg nøytrale markedsplasser der fisk auksjoneres. Tveterås` analyse var at dagens ordning ikke var optimal for å sikre at det beste råstoffet ble best betalt.

- Et førstehåndsmarked som gjennom prissetting klarer å premiere både kvalitet og kontinuitet, vil kunne ha positiv effekt for sjømatindustrien, skrev utvalget.Utvalget argumenterer med lønnsomhet på dette punktet. At fiskeriministeren er uenig, må derfor ha andre forklaringer. En av disse er at få støtter forslaget. - Bare en håndfull høringsinstanser er positive, sier ministeren.

Spørsmålet om hvem som skal eie salgslagene kan fremstå som en mindre viktig detalj, men er det ikke. Salgslagene legger føringer på svært viktige områder, og har stor innflytelse på prisdannelsen. Kampen om deltakerloven og kampen om fiskesalgsloven har vært høylytt lenge og regjeringen Solberg lytter. Arbeidet er ikke ferdig.

Prosenter

Fylkesråd Ivar B. Prestbakmo sier det er 70 prosent sikkert at det blir prøvd ut helårsdrift med Malangsferga.

Vi er bare opptatt av at det blir ferge 100 prosent av året.

HAV-TESLA: Fiskeri- og kystminister Elisabeth Aspaker synes det er storveies at fiskeflåten blir mer miljøvennlig. Hun kalte den grønne sjarken for «havets svar på Tesla». Foto: Stian André Lund