Når vi vet at spesielt salget av firehjulinger har eksplodert de siste årene, kan vi også ganske sikkert konkludere med at loven brytes stadig oftere. Det er få, om noen, som kjøper en firehjuling for primært å ferdes etter vei. Og skulle man anskaffe en slik til bruk på egen eiendom, er veien over lovens grense kort.

Forhandlere bekrefter at folk kjøper firehjulinger for rekreasjonskjøring i Guds frie natur. Og siden utviklingen av ATV-ene har gjort det stadig mer bekvemt å kjøre i naturen, dropper stadig flere å bruke beina når de skal ut i frisk luft. Dette uten å ha annen grunn enn latskap eller forlystelse og moro.

Konsekvensene av slik ulovlig kjøring kan være mange. Det fremkommer historier om porter som ikke lukkes, og om dyr som blir skremt og i verste fall sprengt eller påkjørt. Når dette skjer til stadighet, er det all grunn til å rope et varsko. Det må tas på alvor av både samfunnsborgere og politi. Vi har et kollektivt ansvar for å komme problemet til livs.

At ulovlighetene begås i full åpenhet, nærmest uten frykt for å bli tatt, er et godt utgangspunkt med tanke på å få tak i synderne og gi dem en lærepenge. Vi skal ikke dermed beskylde politiet for å ta lett på oppgaven. Sist vinter hadde politiet i Troms blant annet en offensiv mot ulovlig snøscooterkjøring, og resultatet av kontrollvirksomheten understreker problemets omfang. Én enkelt kontroll rett før påske resulterte i 17 anmeldelser for ulovlig motorferdsel i utmark.

De som bedriver denne aktiviteten har en god evne til å bagatellisere. At scootersporene forsvinner med snøen, og at man ikke er til sjenanse for andre langt til fjells, er argumenter som ofte bringes til torgs i sakens anledning.

Dette er i beste fall sneversynt. Firehjulinger setter spor i naturen, og det er hevet over tvil at motorstøy i skogsområder er forstyrrer dyrelivet som søker tilflukt der det er mat og skjul. Ufarlig er det heller ikke. Ofte hører vi om ulykker forårsaket av villmannskjøring på ATV og scooter. Noen også med tragisk utgang.

Det må presiseres at det er en grunn til at vi har en lov om motorferdsel i utmark og vassdrag. Da må den respekteres, og ikke minst håndheves.

Ulovlig ferdsel i utmark vokser i takt med salget av ATV-er og snøscootere Foto: Anita Samuelsen