Utbedring av veinettet er bra, men det tar tid og gir heller ikke så store utslag i ulykkesstatistikken fra år til år. Mer kontroll har en umiddelbar virkning, og i en ny rapport spenner TØI ut et vidt lerret med teknologi som ligger klar til bruk. Ifølge NRK er det skepsis til dagens trafikksikkerhetsarbeid også blant de ansatte i Vegvesenet, som ser for seg en «revolusjon i kjøretøysikkerhet og kontrolleffektivitet».

Ulykkesstatistikken over tid kunne kanskje stemme til noe mer optimisme. I perioden fra 2000 til 2014 ble tallet på omkomne og alvorlige personskader nesten halvert. Siden midten av 1970-årene er trafikkmengden fordoblet og dødstallet redusert til henimot en tredjedel. Men enten det gjelder bekjempelse av epidemier eller ulykker, blir gjerne de siste etappene frem til målet de mest krevende. All forflytning av mennesker er forbundet med en viss risiko. Og ett liv tapt eller ødelagt er og blir ett for mye. Derfor må nullvisjonen ligge fast, likeså målene som er satt for perioden frem til 2024: fra fjorårets 840 ned til 500 omkomne og hardt skadde.

Da er det neppe tvil om at det trengs mer drastiske tiltak enn flere midtdelere, lavere avgifter på sikrere biler, osv. Første forutsetning for å velge riktige tiltak, er en grundig kartlegging av risikofaktorer og ulykkesårsaker, og her blir materialet stadig mer solid. Fart og rus peker seg ut, neppe overraskende. TØI-rapporten lister da også opp tiltak av typen «tvingende intelligent fartstilpasning», alkolås og bilbeltelås knyttet til tenningslås.

Det blir neppe færre politikontroller langs veiene. Men bilen selv får en stadig viktigere rolle som «kontrollør» gjennom avansert teknologi, som allerede er under innfasing i EU. Folk som har levd en stund vil huske at både bilbeltepåbudet og obligatorisk promillemåling vakte en viss debatt om inngrep i den personlige integritet. Nye teknologiske sprang gjør krav på en bredere debatt. Men jo mer teknologien avlaster sjåføren, er det kanskje enda større grunn til å holde det personlige ansvaret man har som bilfører i hevd.

Bilføreren har et personlig ansvar for å opptre fornuftig i trafikken. Foto: Trond Sandnes