Først i går ble Nasjonal Turistvei på Senja åpen i begge ender, da fergeforbindelsen mellom Andenes og Gryllefjord, Andfjordforbindelsen, åpnet sesongen. Det skjedde tre uker etter at ferga på Malangsforbindelsen gikk sin første tur.

Uten fergene blir Nasjonal Turistvei mellom Botnhamn og Gryllefjord sterkt amputert som attraksjon. I dag går fergene i henholdsvis tre og fire måneder. Det betyr at vegen er stengt gjennom hele vintersesingen, som i reiselivssammenheng blir stadig viktigere.

Helårsferge er en drøm. For Malangsforbindelsen tyder alt på at den kommer på plass kanskje allerede neste år, og en gammel kampsak kan dermed bli en sann drøm. For Andfjordforbindelsen er helårsferge i utgangspunktet lite realistisk. Både generell økonomi, trafikkgrunnlag og fergemateriell er utfordrende.

Men det betyr ikke at man bør slippe drømmen. For det er ingen tvil om at Tommy Schanke Hansen ved Mefjord Brygge har et poeng i intervjuet i Folkebladet i går; Skal det hete Nasjonal Turistvei så må den være åpen i begge ender. Tre måneder er for lite, Første steg er å jobbe for å utvide denne sesongen, måned for måned.

Og her bør også staten ta sitt ansvar. Flere titalls millioner er satset på Nasjonal Turistvei på Senja, i parkeringsplasser, attraksjoner, utsiktspunkt og toaletter. Tilgjengeligheten til disse attraksjonene er sterkt begrenset uten fergeforbindelsene, og her er man i dag avhengig av fylkeskommunens økonomi, ikke statens.

Skal Senja bli en helårs reiselivsdestinasjon, med satsing på vinterturisme med nordlys- og hvalsafari, er fergeforbindelser året rundt den viktigste infrastrukturen som må komme på plass. Og så lenge Nasjonal Turistvei er et statlig prosjekt, burde også staten sterkere inn i bildet.

Turisme, fiske og havbruk er framtidas næringer på Senja. Bedre veier og bedre fergeforbindelser burde være en selvfølge for å møte framtidas krav og muligheter.

Folkebladet 22. mai 2015.