Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp), presenterte sist torsdag hvilke fylkesveier som skal tilgodeses med nytt asfaltdekke til sommeren. Men selv om Troms fylkeskommune, i den anstrengte økonomisk situasjonen som foreligger, tar sikte på å opprettholde innsatsen på asfaltering på samme nivå som året før, så rekker det ikke langt med sikte på å innhente det store etterslepet på veivedlikehold i fylket. Det er milevis unna både behov og forventninger.

Blant lyspunktene i vår region er fylkesvei 84, som lenge har vært en av verstingene på veistandard i hele fylket. Med Elvevollkrysset i Dyrøy som utgangspunkt skal det nå asfalteres i alle tre retninger: Elvevoll-Rundhaugen, Elvevoll-Bjørnebekkdalen, og Elvevoll-Brøstadbotn. Dyrøyordfører Randi Lillegård (Ap) og nabokommunene har kjempet lenge for bedre vei her, og kan nå snart kjenne den etterlengtede duften av nylagt asfalt i vel åtte kilometers lengde til sommeren. Bedre vei betyr uendelig mye for at samfunn skal fungere og bidra positivt til bosetting og næringsutvikling. Standarden på infrastruktur som veier kan utgjøre forskjellen på fraflytting og tilflytting for et lite lokalsamfunn.

I år skjer asfaltering på færre steder, men på lengre strekninger enn tidligere. Enkeltjobbene blir større, og tilriggingskostnader reduseres. Dette er et fornuftig grep, og man får mer ut av de begrensede rammene man har. Fylkesråd Prestbakmo signaliserer at han gjerne skulle hatt midler til dekkelegging på tre ganger budsjettet på 105 millioner kroner som man har nå. Altfor mange dårlige fylkesveistrekninger må dessverre vente på bedre tider, mens de som selger støtdempere kan gni seg i hendene i mange år fremover.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) gjennomførte i fjor en PR-tur langs E6 gjennom Norge. Forventninger ble skapt om økt satsing for å få ned etterslepet på veivedlikehold. Det må gjelde også fylkesveier og kommunale veier. Men da bør det komme øremerkede statlige midler til formålet. Man kommer ingen vei med bare mil etter mil med fagre løfter.

Folkebladet fredag 27. mars 2015