Studiet det dreier seg om er Psykososialt arbeid med barn og unge, og studieleder Lill-Janne Bendiksen mener med rette at dette er som skreddersydd med tanke på de intensjoner som blant annet ligger bak konseptet Barnebyen Finnsnes. Mer kunnskap på dette området — om relasjoner til barn og unge — vil være svært nyttig både for lærere, politi og barnevern i utøvelsen av deres arbeid. Studiet skal blant annet gi kompetanse om hvordan man kan styrke mestring, og fremme trivsel og psykososiale beskyttelsfaktorer hos barn og unge.

Dette er uhyre viktig kunnskap som det vil være av stor verdi å tilegne seg for målgruppen til dette studiet. Problemstillingene som reises vil være aktuelle for eksempel i forbindelse med at den nye Finnsnes ungdomsskole tas i bruk fra høsten. Der vil omlag 350 ungdomsskole-elever være plassert bare et steinkast fra barneskolen, med de små og store utfordringer dette kan innebære.

Studiet på Finnsnes er myntet på folk som arbeider med mennesker i alderen fra null til 23 år. Studieleder Bendiksen håper at mellom 10 og 20 studenter melder seg, gjerne flere. Muligheter for en desentralisert løsning finnes også, med samlinger noen ganger i løpet av studietiden.

Det er av stor betydning at nærliggende kommuner og skoler ser nytten av et slikt studium, og velger å prioritere dette. Som alltid gjelder det å kjenne sin besøkelsestid. Ikke minst fordi dette også er en viktig prøvestein på et samarbeid med Høgskolen i Harstad, som det kan bygges videre på, med flere tilbud lagt til Finnsnes.

Høgskolen i Harstad ser fram til å samarbeide med Studiesenteret Finnsnes. De ønsker å nå en større studentmasse i Midt-Troms, og velger derfor å legge studiet til Finnsnes. Det er framsynt, og et samarbeid begge parter kan høste frukter av.

For Studiesenteret er det en ny byggekloss på veien mot Campus Finnsnes — en drøm mange her har båret på i lang tid. Kunnskap er lett å bære — og det å øke kunnskap er ganske enkelt verdiskaping.

FAKSIMILE: Folkebladet fredag 27. februar 2015.