Hurtigruten er et erkenorsk ikon, som vi har gleden av å betrakte hver dag på Finnsnes. En nasjonal kystskatt og en av våre mest kjente merkevarer - som nå kan komme i hendene til det britiske investeringsfondet TDR Capital. Onsdag ble det kjent at britene har lagt inn et sjokkbud på sju kroner per aksje, noe som er nesten dobbelt så mye som markedsprisen.

Trygve Hegnar og Petter Stordalen, som begge har allerede store eierposter, vil spille på samme lag som britene, og signaliserer et bud på samtlige aksjer i Hurtigruten. Trygve Hegnar, som med stor entusiasme kjøpte seg inn i Hurtigruten i 2009, vil tjene opp mot en halv milliard kroner på handelen.

Den britiske investeringsfondet TDR Capital har med interesse fulgt Hurtigruten over mange år. På den tida har britene sett at Hurtigruten har snudd stygge underskudd til å tjene 27 millioner kroner i fjor. Og de har sett at Hurtigruten har vunnet mange internasjonale priser.

NRK-serien «Hurtigruten minutt for minutt» skapte enda større interesse og entusiasme for ”verdens vakreste sjøreise”. For TDR Capital, som driver blant annet reiselivsparker, restaurantkjeder og finansselskaper, er Hurtigruten åpenbart et interessant objekt.

Spådommen blant reiselivseksperter er at Hurtigrutens mulige nye eiere vil gå tungt inn i det såkalte explorer-markedet, som blant annet betyr cruiseekspedisjoner til polare farvann. Hurtigruten har allerede hatt internasjonal suksess med MS Fram, med turer i Antarktis, på Grønland og på Svalbard.

Siden starten i 1893 har Hurtigruten vært en livsnerve langs norskekysten, med passasjerer, post og gods til 34 havner, blant andre Finnsnes. Nå er det grunn til å undres om et britisk oppkjøp kan true Hurtigrutens tradisjoner og forpliktelser.

Staten kjøper tjenester fra Hurtigruten for 763 millioner kroner hvert år. Mange oppfatter det som en form for subisdier. Hva skjer med en slik bevilgning, hvis britene overtar? Og vil skipene fortsatt legge til i 34 havner? Det gjenstår å se.

Hurtigruten kan bli britisk. Foto: Maria Holm Simonsen