Reiselivet i denne regionen — og i Nord-Norge som helhet, har hatt gode tider de siste årene. Nå setter regjeringen mer press på aktørene i bransjen ved å innføre økt moms.

Hovedårsaken til den enorme oppturen for reiselivet er at «verden» har oppdaget Nord-Norge. Først og fremst takket være TV-innslag som har gått verden rundt, eksempelvis fra Arctic Race of Norway og nordlys-filmer av ulik art. Det unike, uberørte nord fascinerer en hel verden.

Men selv om turistene strømmer på, i så stor grad at Lofoten har store utfordringer med infrastruktur og forsøpling, er marginene små for lønnsomhet for de fleste aktører. Å drive turisme er krevende. Det tar mye tid å tilfredsstille krevende japanere, kinesere, engelskmenn og tyskere — og det settes krav til standard på bygninger og utstyr.

I denne sammenheng er momsøkningen som blant andre reiselivsnæringen ble påført av regjeringen fra årsskiftet ikke noe klokt grep for å videreutvikle en næring i vekst, men som strir med å tjene gode penger. Momssatsen økes fra ti til 12 prosent, og den kommer bare to år etter at samme moms ble økt fra åtte til ti. Begge disse økningene ble foretatt helt i innspurten av budsjettforhandlingene mellom regjeringespartiene Høyre/Frp — og Venstre og KrF på den andre siden. Mistanken om at dette grepet ikke er spesielt gjennomtenkt sniker seg uomtvistelig inn...

Slike overraskelser utfordrer spesielt reiselivsbedrifter i distriktene. I vår region handler det ofte om små aktører med kanskje bare èn, to eller tre ansatte. At selskapsskatten samtidig reduseres hjelper slike bedrifter svært lite. Å argumentere politisk med at en momsøkning bare utgjør «noen få tikroninger» for turistene, hjelper heller ikke.

Regjeringen har erklært at den satser på reiselivsnæringa, og flere ganger har spesielt Nord-Norge blitt trukket fram; Her er reiselivsnæringa et svært viktig bein å stå på, i tillegg til sjømat. At Nord-Norge har mulighet til å trekke til seg flere turister, hersker det ingen tvil om. I dette bildet blir reduksjon av selskapsskatt og momsøkning ett skritt fram og to tilbake.

Reiselivsaktørene trenger forutsigbarhet, og at regjeringen plutselig innfører økt momssats for å få statsbudsjettet i havn, er ikke et godt bidrag i så måte. En svekket kronekurs kan hjelpe reiselivet i en kort periode, men bidrar ikke til en slik forutsigbarhet.

Minilederen: Viktig smell

Mandag ble første salve sprengt i arbeidet med rassikring i Sifjordbotn på Senja. Det kommer seint — men godt.

Smellet markerer et viktig bidrag til trygghet og trivsel for lokalbefolkninga og andre veifarende.

– Å argumentere politisk med at en momsøkning bare utgjør «noen få tikroninger» for turistene, hjelper heller ikke, skriver Folkebladet på lederplass. Foto: Marco Bjørklund