FlyViking krasjet — hva med Bardufoss?

Snipp, snapp snute. så var eventyret ute. Eller er det det?

Folkebladet på lederplass 3. januar 2018

FLYTILBUDET Hva med Widerøe på Bardufoss etter at FlyViking ga opp?Foto: Jan Erik Bergstad

leder

FlyViking-eventyret er over. Selskapet fløy ikke på Bardufoss, men mange er nå spent på hva Widerøe gjør med sine flyruter på midtfylkets flyplass.

På sosiale medier er det ingen tvil; Dette vil bety at Widerøe skrur opp prisene for de som reiser på kortbanenettet. Det kan bli rutekutt, blant annet på Bardufoss, der Widerøe åpenbart opprettet ruter fore å holde FlyViking i kulden, og der oppslutningen og lønnsomheten har vært så som så. Og FlyVikings kollaps kan skremme andre til å forsøke å ta opp kampen mot Widerøes enerådende posisjon.


FlyViking innstiller drifta

Styret i FlyViking AS har besluttet å innstille driften i selskapet. Det skriver selskapet i en pressemelding som akkurat er sendt ut.

Gründeren Ola Giæver jr. fra Lyngen var mannen som startet sitt eget flyselskap, og so, gjennom hele sitt liv vært kjent som uredd og full av pågangsmot. Han har kjøpt seg inn og solgt seg ut av tidligere TFDS og av Widerøe, blant annet. Han har fløyet for Widerøe, og blitt rikskjendis for dem.

Så fikk han sparken — og det ble tilsynelatende også starten på en personlig vendetta for lyngsværingen. Via Facebook har Giæver jr. gått til angrep etter angrep. Det har gått på økonomi, på flysikkerhet og på service. Men samtidig som han har dryppet galle på konkurrenten, har han smurt salvie på eget pågangsmot.

Derfor, etter en meget turbulent oppstart, kom selskapet på vingene i mars i år. Men allerede da dukket det opp problemer med billetter og bagasje, kansellerte ruter, tiltagende misnøye blant kundene og til sist altså en brutal buklanding.


Widerøe kutter nye flyvninger på Bardufoss

- Vi ser oss nødt til å kansellere.

Det nyttet ikke at selskapets styre for noen måneder siden tok grep og degraderte gründeren, ga ham munnkurv og satte Heine Richardsen i kapteinsetet. Da var kapitalen brukt opp og køen av problemer så lang at styret ikke så annen løsning enn å si takk for turen.

Richardsen har erkjent at de burde startet med mindre fly og hatt orden på billettsystemet før take off, og lagt opp til en annen markedsstrategi enn hevntørst.

Noen hevder nordlendingene har sviktet FlyViking ved å velge andre transportører. Dette er nok en del av sannheten, men langt fra den hele. FlyViking, og Ola Giæver, burde hatt mer is i magen fra starten av. De burde satt sin egen sikkerhet først, og sørget for at alt virket før de meldte «ready for take off».

Snipp, snapp snute. så var eventyret ute. Eller er det det? Det blir også spennende å følge Widerøes neste trekk i landsdelen og på Bardufoss.


Minilederen: Til himmels

Med fjellfyrverkeriet i Tromsø og nyttårsfyrverkeriet i Sjøvegan som forbilder vil Finnsnes nå skape en heidundrende stor nyttårsfeiring ved utgangen av året.

Det skal ta helt av.