Av og til kan det faktisk være god underholdning å lese hva enkelte politiske partier foreslår. Grensen for hvor virkelighetsfjerne enkelte av forslagene kan være, utfordres stadig.

SVs Lars Haltbrekken er nyvalgt stortingsrepresentant for Sør-Trøndelag på Stortinget. Som tidligere leder for Norges Naturvernforbund gjennom 11 år, kom han med mange gode, men også pussige utspill. Nå slår han til som nyvalgt stortingsrepresentant med et forslag som topper det meste:

Kommunene bør kunne innføre parkeringsavgift på jobben og på kjøpesenteret, mener SV. Forslaget er åpenbart ment å fremme både klima, miljø og god folkehelse. I en storby som Oslo kunne et slikt forslag kanskje funke, men som vi vet bor de fleste i Norge ikke i Oslo, og opplever en helt annen hverdag med helt andre utfordringer for å komme seg fram og tilbake fra jobb — og handleturen. Det skulle man tro Haltbrekken visste — selv om han er født i storbyen Trondheim.

Tanken bak Haltbrekkens forslag er vel de fleste av oss enige om; Å redusere bruk av privatbil, og fremme kollektivtransporten. Men både regjeringen og Ap sier nei. Blant annet av hensyn til privat eiendomsrett. Man kan vel ikke pålegge en privat bedrift som eier en parkeringsplass å innføre parkeringsavgift for sine ansatte? Nei.

At en kommune skulle pålegge en privat grunneier å sette opp betalingsbokser og leie inn parkeringsvakter er et såpass soleklart brudd på grunnleggende prinsipper at det bare må avvises. Men det mest virkelighetsfjerne med SV-forslaget oppdager nok Haltbrekken fra stortingsbenken dersom han tar på seg distriktsbrillene: Hva med arbeidstakere som bor i distrikts-Norge og har lang vei til jobben og et elendig kollektivtilbud? Hva med de som skal innom barnehagen morgen og ettermiddag?

Jada, sykling er flott. Men det kan være krevende når vinterstormen uler, og svært upraktisk dersom man skal hente og bringe unger eller stikke innom og handle på hjemturen.

Tiltak for å begrense bilbruken, spesielt i distriktene, må være bedre tilpasset virkeligheten enn dette. SV-forslaget er ren symbolpolitikk, og blir nok i større grad gjenstand for irritasjon og hoderysting nord for Sinsenkrysset, enn forståelse og miljø-jubel. Forslaget har åpenbart tatt utgangspunkt i trafikk, kollektivtilbud og utfordringene i Oslo og andre store byer. Ikke for Sørreisa, Sjøvegan, Bardufoss, Setermoen og Finnsnes.

Minilederen: Spøkelses-elg

By-elgene på Finnsnes ble avlivet sist uke, til glede for de fleste og forargelse for noen. Men plutselig dukket by-elgene opp igjen forleden, til overraskelse for alle.

By-elgene er død. Leve by-elgene.