Ordningen med et vinmonopol har en solid, sosialpolitisk begrunnelse. Så solid at til og med EU har gjort et unntak fra prinsippet om fri konkurranse. Da blir det om ikke annet ulogisk at et privat, delvis tyskeid konsern tar en stadig økende andel av den lovlige vin- og spritomsetningen her i landet, ved å tilby avgiftsfrie varer. Sp varsler et forslag i Stortinget om å la Vinmonopolet overta taxfreesalget på flyplassene, og mulighetene synes gode for å samle et flertall på det nye stortinget. Tanken er ikke ny. Det kom tilsvarende initiativ fra rødgrønt hold også i 2014 — etter at den rødgrønne regjeringen selv hadde forlenget avtalen med taxfreebutikkene for ti år. I mellomtiden har Solberg-regjeringen utredet saken, uten å trekke noen konklusjoner.

Sps Kjersti Toppe har i og for seg rett i at det er tid for handling og at det ikke trengs mer utredning. For de dilemmaene som hele denne saken er spekket med, er det neppe mulig å utrede seg bort fra. Bare en liten håndfull av landets største flyplasser går med overskudd, og Avinors leieinntekter fra taxfreesalget er en bærebjelke i finansieringen av de øvrige flyplassene. Uten alkoholen stopper det meste av innenlands flytrafikk, og distriktene rammes hardest.

Helsepolitikere i flere partier har tatt til orde for å dempe likhetstrekket mellom en ankomsthall og en spritbutikk. Salget øker, av den opplagte årsak at nordmenn reiser mer utenlands. Skal et av formålene med taxfreesalg i Polets regi være å selge mindre, slik at distriktsflyplassene får mindre å rutte med? Når også Ap nå åpner for å la Polet overta, er det under den pragmatiske forutsetningen at «inntektene til offentlige og private flyplasser videreføres»

Isolert sett burde man egentlig skrote en taxfreeordning som ingen lenger husker begrunnelsen for — men med den umiddelbare følgen at gevinsten ville øke tilsvarende på avreiseflyplassene, bagasjehyllene på nytt tynges med brennbar væske, drivstofforbruket øke, og så videre. Skulle noe mer utredes, burde det være alternative finansieringsformer for flyplassnettet. Men enn så lenge får politikerne navigere som best de kan mellom dilemmaene. Da bør neste skritt være å gi Vinmonopolet monopol på vin og sprit.

Minilederen: Forsvar Forsvaret

To tidligere forsvarstopper tar et kraftig oppgjør med planen for den nye hæren. – Dette handler om liv og død, mener general Kjell Grandhagen. Men forsvarskampen lever videre.

Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix