Norwegian sliter igjen — for andre sommeren på rad — med å få avgårde flyene. Selskapet mangler fly, men først av alt piloter.

Snart kan kaoset komme til en flyplass nær deg, eksempelvis Bardufoss. «Problemene er større enn vi hadde forutsett», innrømmer selskapet til vg.no tirsdag ettermiddag.

Foreløpig er det chaterreisende som rammes hardest. Mandag ble 19 chateravganger kansellert. –Vi forsøker alltid å bemanne så godt som mulig, men vi har dessverre vært ekstra sårbare nå i høysesongen på grunn av crewmangel. Men så mange kanselleringer som vi har hatt nå, hadde vi ikke forutsett, sa pressekontakt Astrid Mannion-Gibson i Norwegian til VG i går.

Slik vi tolker pressekontaktens uttalelser, kan fort også de tradisjonelle rutene rammes, hvis ikke Norwegian rydder opp. For selskapet er det ekstremt dårlig reklame at skoleklasser, musikkoprs og fotballag som har spart penger gjennom en lang vinter og gledet seg til sommerturen til Europa, når blir stående igjen i avgangshallen med lua i hånda og ingen fly på rullebanen. Det samme gjelder barnefamilier og andre som har gledet seg til ferien.

At servicen og informasjonen i tillegg oppfattes som dårlig, gjør ikke situasjonen bedre. Norwegian sier de jobber på spreng for å finne løsninger, og peker blant annet på forsinkede leveranser av nye fly. Men dette handler først og fremst om en langvarig kamp mellom fagforeninger og selskap. Det handler om faste ansettelser eller innleie av piloter, og om tariffavtaler med morselskapet Norwegian eller med datterselskaper rundt om. Noe verserer fortsatt i rettsvesenet. I oktober utløper en midlertidig avtale, og partene skal inn i nye forhandlinger.

Pilotforeningen fikk fredag lukrative tilbud om ekstravakter. Flykapteiner kunne ifølge Dagens Næringsliv få 24.000 kroner ekstra om dagen. Men de sa nei, iofølge DN et omstridt «nei» blant flere av pilotene som gjerne ville gå ekstravakter og tjene en solid slump ekstra.

Situasjonen viser igjen at at Norwegian som lavprisselskap uten sterke allianspartnere er svært sårbart. Også beredskapen for service og informasjon er tydeligvis for dårlig når problemene tårner seg opp. At omdømme og økonomi får seg alvorlige skraper trenger man verken være ekspert på luftfart eller merkevarebygging for å forstå.

Minilederen: Til himmels?

NHO tror på moderat oppgang i norsk økonomi.

Himmelen neste?