Færre sykler til butikken, venner og fritidsaktiviteter, mens flere bruker tohjulingen til trening. Denne forskyvningen i sykkelbruk kommer til syne i de nasjonale reisevaneundersøkelsene fra Vegdirektoratet og har vært et trekk i bildet siden 1990-årene. Ifølge forskere som har tolket tallene, er en vesentlig forklaring at barn og unge sykler mindre enn før. Som det ofte blir påpekt, blir de oftere kjørt av foreldrene til aktiviteter som de tidligere syklet eller gikk til. Men også generelt synes sykkelen å være på en noe vikende front som transportmiddel, i strid med hva man kanskje skulle tro, og i alle fall i strid med alle målsettinger om et sunt folk i et fossilfritt samfunn.

For på transportsektoren handler ikke kutt i klimagassutslippene bare om overgang til bio- og eldrevne biler. I totalbildet er det vel så viktig å få oss til å gå og sykle på strekninger hvor det ligger til rette for det. Og dermed å legge bedre til rette for å bruke sykkel og bein, trafikkmessig sett. Økt utbygging av gang- og sykkelveier er da også en tverrpolitisk målsetting, i riks- så vel som i lokalpolitikken rundt om i landet. Dette arbeidet er i gang, men ikke stort mer. I Harstad ble veipakken solgt inn med slike argumenter, men de synes dessverre å ha vikeplikt når det nå tærer på pengene.

Men så skal man heller ikke bare skylde på Harstadpakken. Det er nemlig ikke til å stikke under stol at det er en utfordring å få folk til faktisk å utnytte denne muligheten, og velge sykkelen fremfor bilen når anledningen byr seg. Holdningsdannelse og fysisk utbygging må skje parallelt. Og her må barn og unge, og foreldrene deres, være en prioritert målgruppe.

Erfaring tilsier at det er lettere å etablere gode livsvaner i ung alder. Det er sunnere å sykle til møter, øvelser, trening og kamp enn å bli kjørt dit. Men trafikksikkerhet er ett moment, som ikke bare gjelder forholdet mellom bilister og syklister. Jo mer voksne syklister bruker gatenett og sykkelveier som treningsarena, dess større konfliktpotensial overfor både bilister, medsyklister og gående. Kravene til trafikkultur og å ta hensyn til hverandre skjerpes derfor i takt med utbyggingen av gang- og sykkelveier.

Minilederen: Solfaktor

Er det mye sol skal man bruke solkrem med høy solfaktor for å unngå å bli solbrent.

Eventuelt blå swix.