I ett fylke utrustes elevene på videregående med en lang liste over nettsteder som tillates brukt under eksamen. Elevene i nabofylket må klare seg med en atskillig kortere liste, eller ingen i det hele tatt. På dette området finnes det nemlig ingen nasjonale retningslinjer. Å avgjøre hva som kan brukes av digitalbaserte hjelpemidler er opp til den enkelte fylkeskommune, selv om prøven som avlegges har status som nasjonal eksamen. En NRK-reportasje forleden avdekket her store variasjoner i skole-Norge. Ikke til å undres over at både Elevorganisasjonen og Lektorlaget opplever dagens ordning som urettferdig og vil ha slutt på forskjellsbehandlingen.

En erfaren sensor advarer samtidig mot at eksamen blir en ferdighetsprøve i klipp og lim. Problemet er ikke bare at sensorene ikke vet hva elevene har hatt tilgang til av hjelpemidler, de har heller ikke ressurser til avdekke hvor mye av teksten som er kopiert rett inn. Plagiert, som det også kalles, en velkjent juksemetode hvor terskelen stadig senkes i den digitale tidsalderen. Svaret fra skolens side kan imidlertid bare være å styrke opplæringen i en kritisk og ansvarsbevisst kildebruk, fordi det å hente informasjon på nettet er noe selvsagt i dagens arbeidsliv.

Nettbruk til eksamen forutsetter et solid kunnskapsgrunnlag hos elevene, og å formidle dette grunnlaget er og blir skolens hovedoppgave. Men en eksamenssituasjon uten likhetstrekk med det arbeidslivet elevene skal utdannes til, er ikke å anbefale. Alle eksamenskandidater bør derfor gis nettilgang, i kontrollerbare former - noe som er teknologisk mulig. Uansett åpner det for skjevheter når tilgangen på nettkilder under eksamen blir et spørsmål hvilket fylke du bor i.

For om ikke det finnes nasjonale retningslinjer på dette området, er opptakskravene til universiteter og høyskoler høyst ensartede, og som kjent er det ofte poengdesimalene som avgjør. Utdanningsdirektoratet hevder at eksamensoppgavene lages slik at hjelpemidlene ikke blir avgjørende. I NRK-innslaget lovet imidlertid direktoratets representant å ”ta med seg tilbakemeldingene”. Det bør bety at man tar konsekvensen av Lektorlagets og Elevorganisasjonens kritikk og innfører et felles regelverk for alle landets skoler.

Minilederen: La det snø

Fredag våknet mange i Midt-Troms opp til nysnø .

Da er det vel bare å pakke ut snøskufla igjen.