Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) beviste med ulvesaka at han ikke er konfliktsky. Beslutningen om å lempe på vannscooterforskriftene sementerer den oppfatninga ettertrykkelig.

Det er nemlig ikke noe folkekrav Helgesen har oppfylt. Snarere tyder mye på at han går mot folkeviljen. Nordmenn flest synes tydeligvis det var helt ok med de reglene som var, og det var svært få opprop til fordel for mer vannscootertrafikk.

Det miljøministeren har gjort, er å sidestille vannscootere med fritidsbåter. Til nå har vannscooterkjøring vært forbudt i et belte på 400 meter fra land, og det har etter sigende vært kronglete å praktisere kravet om å holde en rett linje og maks fem knop gjennom denne sonen og ut i lovlig farvann. Så da sidestilles båt og scooter, noe miljøministeren mener blir tipp topp-tommel opp for alle parter.

Utfordringen er at vannscootere ikke er båter. Det er scootere, der føreren sitter forholdsvis lavt, og der farta i stor grad er betydelig mer potent enn de aller fleste fritidsbåter. De støyer også mer, noe som er en belastning ikke bare for folk med planer for en trivelig stund i strandsonen, men også for dyrelivet. Faren for konflikt er altså ikke bare til stede. Den er ytterst reell og like om hjørnet. De myke trafikantene på og i sjøen — badende, padlere og andre — går mer utrygge tider i møte. Det samme gjør altså også fugleliv og naturmiljøet.

Litt tabloid kan man si at de eneste som har sagt ja og hurra er — kanskje ikke så overraskende — Norsk Vannscooterforbund. Denne organisasjonen, med adresse i Tønsberg, har i øyeblikket 1.325 følgere på Facebook-siden sin. Hvor mange medlemmer oppgis ikke på nettsidene. På andre siden står et stort flertall av norske kystkommuner. De, sammen med NHO Reiseliv, har altså sagt nei takk til forenklingen. NHO vil ha et rent og støyfritt Norge i reklamene.

Det siste argumentet mot er oppfølgingen fra politiet. Hvordan de skal klare å vokte kystlinja og eventuelt påtale de som bryter med forbudene, skal bli uhyre interessant å følge. Det er sagt at man kan foreta lokale, kommunale tilpasninger av regelverket. Utfordringen foran denne sommeren er at kommunene neppe rekker å gjøre endringer.

Sommeren 2017 kan i så måte bli ganske så bråkete og lite kontrollert. Scooter kan komme til å bli en konfliktsak både til lands og til vanns.

Minilederen: Søppel

Det vekker sterke reaksjoner at folk slenger søppel på utsiden av kontainerne på Finnsnes.

Holdningene de utviser er — ja nettopp, søppel.