Mandag kveld landet det første Widerøe-flyet på Bardufoss. En historisk begivenhet — som fikk en mørk skygge over seg fra første stund.

Kvelden før den første historiske landingen på den nye rutetilbudet mellom Bodø, Bardufoss og Tromsø, ble det kjent at formiddagsflyene som skulle gått mandag, torsdag og fredag skal tas ut. Widerøe forklarer at bookingtallene ikke er gode nok. Man velger altså å ta bort tilbudet før det er gjort kjent og startet opp. Merkelig, Widerøe!

- Vi satser for fullt på ettermiddags/kveldsfly, skrev pressevakta, da Folkebladet kontaktet selskapet i helga. En pussig måte å informere om at en svært viktig del av den nye rutetilbudet krasjlandet før det kom igang.

Ordfører Nils Foshaug i Målselv trøster seg med at det viktigste er at Widerøe nå er på plass på Bardufoss. Men også Foshaug, som var til stede med blomster til Widerøe-kaptein Ole Støre da han landet første fly mandag kveld, mener det er synd at flyselskapet ikke prøver før de velger å ta bort tilbudet på formiddagen.

- Men jeg vet ikke hvordan de har markedsført dette tilbudet, sier Målselv-ordføreren. Og vi vil tro mange potensielle passasjerer lurer på det samme. Noen massiv markedsføringskampanje har vi ikke sett snurten til. Og som Målselv-ordføreren stiller vi spørsmål ved hvilken horisont flyselskapene har. Ordfører Foshaug vil følge opp saken. Det er klokt å gå inn i en dialog om hva Widerøe tenker og hvilke vurderinger de gjør videre. For dette var ikke tillitvekkende.

For de reisende, for reiselivsbransjen og for næringslivet må et tilbud komme på plass før det blir innarbeidet. Forhåpentligvis lykkes Widerøe med sin kveldssatsing, i så stor grad at formiddagsrutene igjen kommer på agendaen.

Direkteruta er spennende for både næringslivet og reiselivet. Som Målselv-ordføreren påpeker: En ny verden åpner seg, både for de som bor og reise i Midt-Troms, og Bodø-væringene som plutselig får en helt ny nærhet til nasjonalparker, vakker natur, alpinbakker og laksefiske.

Uansett, Widerøe er i gang. Vi bør gi selskapet tid til både markedsføring slik at kveldsrutene blir kjent, og til å gjøre nye vurderinger av formiddagsrutene når selskapet er godt etablert på Bardufoss. Men i likhet med reiselivet, næringslivet og politikerne i Midt-Troms, er vi utålmodig.

Minilederen: Kvinner i front

Dagens Næringsliv har sjekket Norges mest lønnsomme selskaper, og svært mange av dem ledes av en kvinne.

Bak enhver fremgangsrik kvinne står en overrasket mann.

- Forhåpentligvis lykkes Widerøe med sin kveldssatsing, i så stor grad at formiddagsrutene igjen kommer på agendaen, skriver Folkebladet på lederplass. Foto: SILJE NILSEN