AVGIFTER Bilavgifts-politikken i Norge må fornyes.

Før budsjettforhandlingene braker løs for fullt mellom regjeringen og støttepartiene kommer det mange interessante tanker på banen. Både Per Sandberg (Frp) og Trine Skei Grande (V) har lansert ideen om en ny avgiftsmodell, der årsavgiften for motorvogn fjernes og erstattes med en ny miljøavgift på drivstoff.

Det er spennende vyer, som absolutt fortjener politisk debatt. I utgangspunktet virker dette å være en mer rettferdig ordning, der de som bruker bil mest også betaler mest i miljøavgift til staten.

Norsk bilpolitikk er stappfull av reguleringer og avgifter som er utdaterte, og som faktisk er ei bremse for at bilførere kan skaffe seg mer miljøvennlige og sikre biler. Bil-byråkratiet er enormt, reglene er mange og uforståelige, og klimaet mellom bilentusiaster og myndigheter er i ikke det beste, for å si det mildt.

En full politisk revisjon er på sin plass. Dersom regjeringen makter å få til endringer som blant andre Skei Grande og Sandberg foreslår, vil det gjøre at ”grønt skatteskifte” vinner mer forståelse hos folk flest. Og det handler faktisk om et positivt klimagrep.

Bilkjøring og klimatrusselen handler ikke bare om utslipp av avgasser fra drivstoff. Det handler også om blant annet dekk-kvalitet og svevestøv. Derfor må en revisjon av avgiftspolitikken også omfavne denne klimautfordringen.

Også el-biler forurenser. Ikke bare fordi de produserer svevestøv, men produksjon og destruksjon av batterier er også en miljøutfordring vi ofte glemmer.

Andre interessante politiske tanker som nå kommer er differensierte miljøavgifter i store byer og distrikts-Norge. I byområder der der tog, trikk og buss kjører side om side bør det koste mer å ty til privatbilen, enn der bilen faktisk er eneste mulige framkomstmiddel.

Minilederen: Hel ved?

Ved Lenvik Museum på prestegården på Bjorelvnes har museet hugget ned flere trær, blant annet ett som er fredet. Museet mener man ikke kan frede et tre, mens miljøvernavdelingen hos fylkesmannen mener det er en ”aktiv fredning” på treet.

I denne saken blir det neppe fred med det første.