Tidligere strategidirektør i Hurtigruten, Steinar Sæterdal, har i en kronikk på Nord24 uttrykt bekymring for om kystruta mellom Bergen og Kirkenes blir opprettholdt når vi skriver 2020. Sæterdal er usikker på om Hurtigruten ASA, som nå er på utenlandske hender, vil være like interessert i å drifte den statssubsidierte ruten inn i neste tiår — det er ikke utenkelig at selskapet heller vil fokusere på andre, kanskje mer lukrative ruter. Han peker også på at det ved forrige anbudsinngåelse kun var Hurtigruten ASA som deltok i konkurransen. Med en tidshorisont på knapt fire år før ny avtale må være på plass, vil det være bare tida og veien for å finne reelle konkurrenter til Hurtigruten ASA om anbudet. Det har nok Sæterdal rett i.

Staten skal bestemme ruteplan og seilingsmønster fremover. Anløpssteder og liggetid i hver havn — det å sikre et konkurransegrunnlag som på en tilfredsstillende måte ivaretar både person- og godstransport, lokalpolitikk, handel, kultur, reiselivsinteresser m.m. er en meget viktig oppgave. Hurtigruta er selve livsnerven og den daglige puls for mange byer og tettsteder langs vår langstrakte kystlinje. Et samspill mellom rederier og kystsamfunn som har blitt en sterk og stolt tradisjon gjennom 125 år med hurtigrutedrift.

Leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Nikolai Astrup (H), mener debatten om ny hurtigruteavtale helt sikkert vil komme frem mot 2019. Og Astrup er ikke engstelig for at det skal bli vanskelig å få til en ny hurtigruteavtale. Han slår fast at det fortsatt skal være et godt rutetilbud slik som i dag, men at alt likevel ikke er hugget i stein. Noen justeringer og tilpasninger må gjøres når ny avtale skal etableres. Kommunikasjonsdirektør Anne-Marit Bjørnflaten i Hurtigruten ASA bedyrer på sin side at selskapet håper på ny kontrakt med departementet, og peker på at selskapet i dag har en flåte som er skreddersydd for oppgaven. Men for konkurransens skyld hadde det unektelig vært en fordel med flere tilbydere.

Bare hurtigruta går, som Halvdan Sivertsen synger i sin vise — og her nord forventer alle at hurtigruta går, nær sagt uansett vind og vær — også etter 2020.

Minilederen: Broen over svai...

Gisundbrua siger litt hvert år, og det er nå en svak bøy på hver side av toppsøylen.

Broen over svai...?

Hurtigrutas betydning for kyst-Norge kan neppe overdrives. Foto: Roger Skog