For noen dager siden meldte DNB at de i løpet av våren vil legge ned mer enn halvparten av de 116 filialene som de hadde ved inngangen til året. Og det etter at banken kan presentere et rekordartet overskudd på 25 milliarder kroner for fjoråret.

Det aner oss at den resepten som Norges største bank nå har foreskrevet for ytterligere å bedre sine marginer, vil bli toneangivende for flere banker utover året. Selv om konkurrenter som Danske Bank, Nordea og de store sparebankene, foreløpig er forsiktige med å uttale seg om sine egne planer fremover, er dette åpenbart hete temaer på bankdirektørkontorer og styrerom rundt om. Nye grep må stadig gjøres for å møte ufordringer næringen står overfor.

Det handler kort og godt om at kundene i stadig større grad klarer seg utmerket med de digitale banktjenestene som nå tilbys. «Gjør det selv»-banken, der vi som kunder i nettbanken har overtatt jobben til bankfunksjonæren bak skranken. Betaling av regninger og overføringer gjøres enkelt, raskt og effektivt på nett, enten på datamaskin eller mobiltelefon, hvor nye apper sørger for stor brukervennlighet. DNB opplyser til Dagens Næringsliv at deres største «bankkontor» nå faktisk er mobilbanken. Dette fungerer godt for de aller fleste i hverdagen.

Likevel er det bekymringsfullt at store deler av distrikts-Norge nå kan se ut til å bli ribbet for fysiske bankavdelinger, hvor man har kunnet møte mennesker av kjøtt og blod på andre siden av bordet — og fått gode råd i forbindelse med boliglån, næringskreditter eller plassering av midler. Dette har uten tvil en verdi i seg selv, men som nå åpenbart ikke vurderes viktig nok å videreføre av Norges største bank.

Skulle flere banker følge i sporene til DNB i samme tempo, kommer vi dessverre flere steder i Nord-Norge til å se banklokaler der lysene er slukket og dørene stengt for godt. Viktige nordnorske kompetansearbeidsplasser vil gå tapt — det er bekymringsfullt. Det går alltid utover distriktene — noen skulle hatt skikkelig bank!

Minilederen: Taxi Pepperoni

Go2Gate og Finnsnes Taxi skal samarbeide om utkjøring av pizza og tilkjøring av gjester til utestedet.

Kan vi få en maxi-taxi med en dobbeldekker hot pizza, takk!

Banktjenester via mobil gjør mange bankbesøk overflødige. Foto: Kristina Båtnes Hestdahl