En flyseteavgift på 80 kroner, den Per Kristian Foss i sin tid lovte å fjerne før han tok av seg frakken da han ble finansminister, gjeninnføres i regjeringens 2016-budsjett. Venstres krav om flyseteavgift er en symboltung sak på flere måter. Det er en «fillesak» som Høyre fjernet, og som Høyre nå altså tvinges til å gjeninnføre.

For Venstre handler saken om klima. Vi må alle fly litt mindre for å berge jordkloden. Men det er først og fremst flyplasser i distrikts-Norge, der trafikkgrunnlaget er lavt og lønnsomheten sårbar, som kan bli rammet av avgiften. Det bekrefter både SAS og Norwegian overfor Dagens Næringsliv. Bardufoss lufthavn er åpenbart i denne kategorien.

Fylkesordfører i Finnmark, Runar Sjåstad (Ap), mener avgiften er distriktsfiendtlig. - Jeg syntes dette er en dårlig ide og syntes også den er distriktsfiendtlig fordi skal vårt næringsliv kunne eksistere og utvikle seg, er man avhengig av fly. Det er en avgift som rammer oss som ikke har tog, sier Sjåstad til NRK.

En flyseteavgift kan svekke rutetilbudet på flyplasser som Bardufoss. Tilbudet er i dag marginalt, med to eller tre daglige avganger og ankomster til/fra Oslo. At SAS og Norwegian varsler færre ruter til flere av flyplassene i Nord-Norge, som følge av flyseteavgiften regjeringen nå har innført, er dårlig nytt - og vil gjøre Bardufoss mindre attraktiv i dragkampen mellom SAS og Norwegian om Forsvarets anbud.

I utgangspunktet skal avgiften legges på de ruter der man har mer miljøvennlig transport som alternativ, blant annet tog. Men selv om intensjonen er at avgiften skal legges på der man har tog som alternativ, så er det et faktum at flyselskapene som betjener flyrutene i nord er de samme som i sør der togskinnene ligger. Flyselskapene fordeler sine utgifter - de får mindre inntjening, dermed øker prisene for alle.

Å tro at togløse Troms og Finnmark skal skånes, er som å tro på han som dukker opp med milde gaver i en sekk om en knapp måned.

Minilederen: Pass på

Nå må du ta med pass dersom du skal på ”harrytur” til Sverige.

Brødtekst2 minileder: Det er ikke lenger nok å passe på

RUTEKUTT: Flyseteavgift har føre til rutekutt på Bardufoss. Avgang ved Bardufoss lufthavn er bare periodisk gjenstand for sikkerhetskontroll. Foto: Jan Harald Tomassen