«La barn få ha fritid», hevdet førstelektor Karl-Fredrik Tangen ved Høyskolen Kristiania i VG mandag, og rettet en advarende pekefinger mot at dagens foreldre gjennomorganiserer hvert bidige minutt som ikke tilbringes på skolen.

Når ungen har unnagjort skolefritidsordning, korps, fotballtrening, håndballtrening, speideren, breakdancekurs, tegneskole og lekser, er det rett og slett ikke tid igjen til lek, hevder han.

Grunnen til at diskusjonen reises, er enkel. Aldri har barn og ungdom i Norge deltatt i flere organiserte aktiviteter enn nå. Det er nesten slik at man blir stemplet som dårlig far eller mor hvis ungen har «hull» i fritidstimeplanen.

Karl-Fredrik Tangen går så langt som å si: «For alles beste bør foreldre stå sammen om å holde barna unna organiserte fritidsaktiviteter. For hver dag du sender barnet ditt til organisert fritid, frarøver du nabobarna en lekekamerat.» Dette høres fornuftig nok ut i teorien, men her forutsetter Tangen åpenbart at hvis barna fikk tiden tilbake, ville denne blitt benyttet til utviklende, sosial omgang og lek. Dessverre har nok evolusjonen der gått i en retning som på mange vis forklarer ivrigheten etter å få barna til å drive med noe.

Virkelige barn i den virkelige verden driver nemlig for lite med kognitivt utviklende og fysisk lek – de spiller mye dataspill. Det er faktisk langt større muligheter for at de leker med hverandre dersom de er involvert i en aktivitet, enn hvis de ikke er det. Og det som skjer av sosiale aktiviteter, foregår i stor grad på «chatten».

Overorganiseringa har nok dukket opp fordi det er en svært god grunn til det. Og mange foreldre opplever det som positivt å følge opp ungene, både med logistikk, tilstedeværelse på aktivitetene og sosial omgang med andre foreldre.

Derfor skal vi ikke være så redd for å delta i organiseringen av våre barns fritid. Det bidrar i all hovedsak til noe positivt.

Minilederen: På glattisen

Hålkeføret på Østlandet tirsdag førte til 1.000 skademeldinger og skader for omtrent 20 millioner kroner.

Har østlendingene hørt om piggdekk og brodder?

Organisering av barns aktiviterer er i all hovedsak positivt. Foto: Folkebladet