250 PASSASJERER kan presses inn i hurtigbåtene som trafikkerer ruta mellom Harstad, Finnsnes og Tromsø. Titt og ofte, særlig inn mot helgene, er man som sild i tønne om bord på Fløyfjell, Kistefjell eller Sollifjell. Trenger man å nevne at mannskapet på båtene sitter med et enormt ansvar? Det er mannskapets fordømte plikt å frakte passasjerene trygt i havn. At alkohol gjør risikoen for uhell uhorvelig mye større, er en allmenn akseptert sannhet. Hva blir konsekvensene dersom en av båtene skulle kantre med et ruspåvirka mannskap? Svaret er at det ville vært utilgivelig.

Hva mener du? Si din mening i kommentarfeltet under

IFØLGE skipperen som skulle sette seg bak spakene på hurtigbåten tirsdag, var mannskapet innafor regelverket. Om dette er sant eller ei, vil man først svar på når blodprøvene fra politiet kommer. Politiet burde utvilsomt offentliggjøre resultatene fra disse promillemålingene. Hurtigbåtene er et tilbud som benyttes av hele fylket, fra nord til sør. Offentligheta har rett til å vite om personene som skulle manøvrere båten var skikka for tjeneste.

DET SOM muligens er mest oppsiktsvekkende, er at to uavhengige kilder har rapportert om en sterk drikkekultur blant mannskapene til Boreal. Sjansen for at man uvitende har lagt sine liv i hendene til et ruspåvirka mannskap, virker altså sannsynlig. Sanne påstander eller ei, tanken på å lagt sine liv i hendene på et ruspåvirka mannskap, får det til å knipe godt i magen.

SLEIPNER-FORLISET i 1999 kosta 16 menneskeliv. 69 stykker ble redda opp fra vannet. Forliset skjedde etter grunnstøting. Ulykka viser at skadepotensialet ved en hurtigbåtulykke er stort. Ingen besetingsmedlemmer på Sleipner hadde promille da båten gikk ned.

HVIS EN hurtigbåt skulle treffe et skjær i 30 knop, er det bare tilfeldighetene som avgjør skjebnen. Tall fra sjøfartsdirektoratet viser at vi de siste åra har hatt fem til ti hurtigbåtuhell årlig. Heldigvis har dette vært mindre alvorlige sammenstøt, og da gjerne i lavere fart. Foreløpig har ikke alkohol blitt knytta til noen hurtigbåtulykker, men den høye uhellsraten viser hvilken krevende jobb det er å manøvrere huritgbåtene gjennom trange farvann. Er man litt utenfor leia, kan man ikke vite hva som ligger under vannskorpa. Det burde være en selvfølgelighet at mannskapene på broa stiller med full konsentrasjon.

ANSVARET til hurtigbåtbesetninga gjelder ikke bare de som skal manøvrere fartøyene. Hele mannskapet skal ivareta sikkerheten til de som går om bord. Det kanskje viktigste mannskapene lærer under arbeidsopplæringa, er hvordan de skal hindre katastrofe når uhellet først er ute. For å gjøre denne jobben på et best mulig vis, er det en selvfølge at besetninga er i sin beste forfatning.

IFØLGE Odd Lorsentsen, tidligere skipper for Boreal, er det total mangel på promillekontroll av hurtigbåtmannskapene. Først når man får inn konkrete tips om mannskap på fylla, slås det til.

VI SOM passasjerer burde sette ned et krav om bedre kontroll av de som skal frakte oss mellom havnene til sjøs. Ikke bare på hurtigbåtene, det burde innføres generelle linjer som skal gjelde alle typer sjøfart. Om det er rederiene, politiet eller noen andre som skal kontrollere mannskapene er helt uvesentlig for oss passasjerer. Vi vil bare komme oss trygt i havn.