DU MÅ HA lagt merke til det: Hel-lakkerte sykler i alle tenkelige og utenkelige farger, pyntet med blomster og annen stæsj, står utplassert langs veier og gater, i kryss, i rundkjøringer, i private hager, utenfor butikker - de henger på vegger og bru-rekkverk.

OG - DET BOBLER av gode ideer, sprøe innfall og planer og artige stunts i hele Midt-Troms. Om fem uker braker det løs. Da skal vi vise hva vi har fått til - til millioner av TV-seere verden rundt.

Si gjerne din mening i kommentarfeltet under

MED ALL MULIG RESPEKT for alle andre kulturarrangementer i Midt-Troms: Sykkelløpet Arctic Race of Norway blir denne sommerens store begivenhet. Medie-eksponeringen blir av historiske dimensjoner, og vil være mer verdt enn all verdens markedsføringskampanjer for vår regions attraksjoner og reiselivstilbud. Derfor er det så viktig hva vi får til, hva vi finner på og hva vi viser fram når TV-kameraene ruller inn og rittet er igang. Det vi har sett og hørt hittil lover godt. De folkelige innslag i Midt-Troms kommer til å bli minst like spektakulære som det vi har sett de to foregående år fra Arctic Race.

VERDENS NORDLIGSTE etapperitt på sykkel har vært en voldsom suksess de to første årene. Og alt tyder på at suksessen vil fortsette og forsterkes i år. Ikke bare fordi det folkelige engasjementet øker som i en slags trykkoker, men også fordi rittet blir bedre og bedre rent sportslig. I fjor stilte ni Tour de France-lag på startsreken. I år blir det flere - og totalt 130 ryttere.

DEN SPORTSLIGE SUKSESSEN til Arctic Race er udiskutabel. Det samme er det folkelige engasjementet og oppslutningen. Men det er nå engang slik at økonomi er et viktig og avgjørende måleparameter for idrettsbegivenheter av et slikt format. I alle fall når framtidas satsing skal diskuteres. Vi kjenner debatten mest fra OL, der de ufattelige investeringene, etterbruk og samfunnsøkonomi blir satt opp mot den prestisjetunge idrettsbegivenheten som er vanskelig å måle verdien av i kroner og øre.

HELDIGVIS ER Arctic Race litt skjermet for en slik debatt - først og fremst fordi anleggskostnader og etterbruk ikke er tema for et sykkelritt som flytter seg fra sted til sted hvert år. Og det er hyggelig lesestoff Bedriftskompetanse presenterer etter å ha gått virkningene av Arctic Race etter i sømmene. Forberedelsene og gjennomføringen av fjorårets fire etapper bidro til en samlet meromsetning for norsk næringsliv på 81,4 millioner kroner. Arrangørene av Race brukte 26,6 millioner kroner til kjøp av varer og tjenester, og 20,1 millioner av disse kronene gikk direkte til nordnorske leverandører. Et høytlydt hurra er på sin plass!

OG VIDERE; Den voldsomme publikumsoppslutningen ga en meromsetning for lokalt næringsliv på 54,7 millioner kroner. Overnattings- og serveringsbransjen tok 65 prosent av denne omsetningen - resten fordelte seg på varehandel, lokaltransport og øvrige tilbydere av varer og tjenester til de tilreisende. Et nytt hurra!

MEN VEIEN VIDERE er ikke fri for humper og skarpe svinger. Prøveperioden på tre år går ut etter årets Arctic Race. Nye sponsorkontrakter må inngås, fylkeskommunene i nord må ta stilling til om de fortsatt skal støtte sykkelløpet, og arrangørene må gjøre nye veivalg.

DET KAN IKKE finnes ett sekunds tvil om retningen: Full fart forover! Arctic Race of Norway er kommet for å bli. Rittet og arrangementet rundt må videreutvikles og styrkes. En hel landsdel må stå samlet bak det som er et genialt konsept, som alle på et eller annet tidspunkt får nyte godt av. I år er det Midt-Troms.

VI SIER BARE: Trø til!