FØLELSEN AV at noe stort er på gang - at noe endelig er i ferd med å løsne - blir mer og mer påtrengende: At Senja står foran et gjennombrudd som nasjonalt og internasjonalt reisemål.

Hva mener du? Skriv i kommentarfeltet under

TALLENES TALE er klar, og de er så oppløftende at det er som en ren julegave å regne: Senja har den største økningen i overnattingsdøgn av alle kjente turistmål i Nord-Norge. 30 prosents økning på ett år er himmelhøyt foran både Nordkapp, Tromsø og Lofoten. Nord-Norge samlet har hatt en økning på 8,6 prosent. Både vintertrafikken, med en herlig blanding av hvalsafari og nordlysekspedisjoner, og de mer tradisjonelle sommerbesøkene, har hatt en bratt stigende kurve, akkurat som de ville Senja-fjellene.

MEN LA OSS stikke fingeren i myra med èn gang: Senja er fortsatt en miniputt, også i nord. Lofoten har fem ganger større turisttrafikk enn Senja, Tromsø ti ganger. Men vi nærmer oss - kanskje ikke med stormskritt - likevel lokker eventyrøya til seg en stadig større del av turistene som oppdager Nord-Norge som en av planetens mest eksotiske og spektakulære reisemål. Det gir perspektiver.

SENJA HAR mye å by på. En av de mest velbrukte - og kanskje utbrukte - klisjeer, er at Senja er et Norge i miniatyr. Men det ligger noe der. Kontrastene er enorme, fra et slags «innlandsklima» midt på øya, via en nordnorsk skjærgård i sør til fjellrekkene som stuper rett i havet nordover på øya. I Nord-Norge finner du ikke mer vill, variert og vakker natur samlet på ei eneste øy. (Joda, den er Norges nest største...). Senja står tilbake for noe som helst i nord - heller ikke Lofoten - når vi snakker om natur.

UTFORDRINGEN ER ikke natur, men struktur. Eller infrastruktur, som det så pent heter. Altså; attraksjoner som ikke er skapt av naturen, overnattingssteder, veistandard, organiserte tilbud til havs og fjells, kortreist mat. Slikt som Tromsø og Lofoten har i rikt monn. Men det skjer noe!

VI HAR FÅTT et Hamn i Senja som har utviklet seg til å bli et turistsenter i nasjonal toppklasse, med en beliggenhet som knapt finnes maken til. Vi har fått flere aktører som tilbyr ekstreme toppturer og opplevelser til havs. Og vi har fått Nasjonal turistveg, med den utskjelte og bejublede «Gulldassen» i Ersfjord som siste skudd på stammen. «Gulldassen» er genial - fordi det ikke finnes maken til slik spektakulær galskap noen andre steder på kloden. Tenk, en «gulldass» til 3,7 millioner kroner! Det er slik man skaper en turistattraksjon, en snakkis. At man rister på hodet over pengebruken på Senja ved Morgans Skip i Gratangen, der man har bygd et helt turistmottakssenter for sammen prisen - får så være. Et turistmottak trekker ikke turister i seg selv. En «gulldass» - derimot!

OG NÅ: Planene på Finnsæter, noen kampesteinkast fra Senjatrollet. Silsandgutten Eirik Nilssen, kjent som forfatter av et par delikate kokebøker med kortreist mat, er i gang med Senja Matstudio og Senja Rorbuer. Et konsept Folkebladet omtaler som «et paradis for matfrelste pilegrimer», der nasjonalt anerkjente kokker skal komme til Senja for å holde kurs og lage mat. Kombinasjonen god mat og ekstreme naturopplevelser er konseptet, rettet inn mot vennegjenger, bedrifter og turistgrupper. Akkurat slik «infrastruktur» reiselivet på Senja trenger for å ta nye steg inn i landsdelens ypperste reiselivsklasse - og by Tromsø og Lofoten på enda sterkere konkurranse, eller kanskje enda viktigere; Bli en enda mer attraktiv samarbeidspartner.

DET VENTER noe spennende rundt neste sving på Senja. Noe forlokkende, frydefullt. For å sitere artisten Anne Grete Preus; «Fryd ligger og venter på deg. rundt neste sving».

FOLKEBLADET onsdag 10. desember 2014 Foto: Trond Sandnes (tegning)