DU TROR DET ikke før du har sett tallene og brukt kalkulatoren. Men Lenvik-budsjettet er mer offensivt, optimistisk og framtidsrettet enn på mange år. Og spørsmålet trenger seg på: Hvordan er det mulig i en nyslått Robek-kommune?

Si din mening i kommentarfeltet under!

SVARET ER først og fremst at Lenvik kommune kom best ut av alle kommuner i Troms på inntekter fra statskassa. Det har gjort budsjettjobben betraktelig enklere for rådmann Margrethe Hagerupsen. Men det er mer: Lenvik kommune har lagt bak seg en rekke store investeringer og sturkturendringer, blant annet på skolesektoren. Nå går man inn i en periode med litt mer «hvilemodus» - derfor smeller ikke de store bombene i 2015-budsjettet.

LENVIK-RÅDMANNEN og hennes stab har åpenbart snudd mange steiner, og sett nye muligheter. Og det er nærmest paradoksalt, i alle fall et nytt fenomen: Rådmannen får skryt for sitt forslag fra de fleste politiske leire. Gjennomgangsmelodien er at dette er et god styringsdokument som det er mulig å bli enige om. Det gjenstår selvsagt å se, men hvis det er noe Lenvik kommune trenger nå, så er det nettopp politisk ro - og samarbeid om å få kommunen på rett kjøl, vekk fra Robek-lista og rustet for framtida.

I DEN SAMMENHENG er det svært positivt å se at rådmannen legger opp til å styke satsingen på barn og unge, blant annet gjennom å putte flere lærere inn i skolene og øke deres kompetansenivå. Og ikke minst: At man «gjenreiser» det interkommunale samarbeidet, og vidererfører alle de gode samarbeidstiltak i Midt-Troms. Her har Lenvik framstått som storebroren som løper fra sitt ansvar. At kommunen i tillegg har slitt med gjeld, at politikerne har kranglet og motsetningene har være store - har gjort at flere av nabokommunene har sagt klart i fra at man vil ha minst mulig å gjøre med en slik storebror. Nå legger rådmannen opp til en ny strategi som kan tekkes småsøsknene - og som kan være en brobygger i debatten om ny kommunestruktur. Dersom det er dit man vil...

MEN ER ALT bare fryd og frelse i kommunens viktigste styringsdokument? Nei. En økning av eiendomskatten er omstridt og vil bli gjenstand for hard politisk kniving. Avgiftstrykket i Lenvik er høyt, og innbyggerne er spesielt lite begeistret for eiendomsskatten. Den er forhatt, og blir ikke mer populær når den økes. Her risikerer rådmannens regnestykke å gå på en smell. Men dersom skatten ikke økes, må det selvsagt kuttes andre steder. Så enkelt og så vanskelig er det.

OMSTRIDT ER garantert også det faktum at stort sett alle nye investeringer skal gjøres i Finnsnes-området; skole, kulturhus, veier og brannstasjon. Alle som kjenner Lenvik-politikken vet at slikt ikke passerer gjennom kommunestyresalen uten mistanke, siktelse, tiltale og straff.

MEN SJELDEN har forholdene ligget bedre til rette i nyere tid for en rettferdig og mild «rettergang» av Lenvik-budsjettet.