SE DET FOR DEG: Det er stor fotballturnering på FK Senja stadion - den årlige Midnattsol Cup samler hundrevis av barn helt ned til fem-seks år. Langs veien mellom Silsand og Islandsbotn sykler og går flere titalls barn på vei fra eller til kamp, gjerne to eller flere i bredden, langs hvitstripa på fylkesvei 86. Mens vogntog og biler suser forbi i begge retninger.

Hva mener du? Skriv i kommentarfeltet under!

DET ER ET under at det har gått sånn noenlunde bra - fotballturnering eller ikke. Det har skjedd ulykker, men det er også et under at det ikke har skjedd flere med personskader. Denne strekninga på Norges nest største øy er en av de mest trafikkerte fylkesveier i regionen, ikke minst av vogntog på tur til og fra fiskeindustrien.

DE SOM BOR og bruker veistrekninga har mange ganger i årenes løp forsøkt å påkalle veimyndighetene og politikernes oppmerksomhet. I takt med utbyggingen og befolkningsveksten på Silsand, og stadig økende bruk av fotballanlegget til FK Senja, er det stadig flere gående og syklende som balanserer seg fram på på ei strekning som sårt savner gang- og sykkelvei. Folkebladets arkiver helt tilbake til 1980-tallet er rikholdig på reportasjer om fortvilte småbarnsforeldre og beboere som «krever fortgang i planene» om gang- og sykkelvei. Men ropet etter trygghet har ikke blitt hørt, i alle fall ikke effektuert.

DERFOR ER DET virkelig grunn til å glede seg over vedtaket fylkestinget fattet onsdag - en historisk beslutning om å igangsette bygging av gang- og sykkelvei på fylkesvei 86 fra Best-stasjonen på Silsand til fotballbanen i Islandsbotn. 40 millioner kroner er bevilget, og allerede om to år kan de første syklende, barnevogntrillende, gående og joggende nyte tryggheten, fysisk adskilt fra veibanen.

DET BURDE SKJEDD for mange, mange år siden. Den politiske prosessen har gått over flere tiår. Tidligere Lenvik-ordfører, leder i samferdselsutvalget i Troms og ekte silsandværing, avdøde Arvid Johnsgård, hadde dette prosjektet som en av sine store kjepphester. Han fikk aldri oppleve å se prosjektet vedtatt og fullført, men det var han som før årtusenskiftet fikk denne strekninga inn på prioritert plass i fylket. Men etterpå har både lokalpolitikere og fylkespolitikere «sovnet hen».

I VÅR BEGYNTE Silsand og omegn utviklingslag å murre på nytt. Det ble fart i saken. Fylkesrådet, med Line Miriam Sandberg (Frp) og Ivar B. Prestbakmo (Sp) i spissen, har vært på flere møter og besøk, og onsdag fikk de fylkestinget med på vedtaket. Lenvik kommune har også bidratt, og derfor kunne Louis S. Edvardsen (Høyre), leder for utvalg for miljø og forvaltning i Lenvik, med rette kalle det «En tverrpolitisk lagseier».

DET ER KLOKT å satse på gang- og sykkelveier. Det er framtidsrettet, og det bokstavelig talt rett vei å gå i et trafikksikkerhets- og miljøperspektiv. Men saken fra Silsand og den langdryge prosessen fra start til mål, minner oss samtidig om at det er svært mange veistrekninger i vår region som «skriker» etter gang- og sykkelvei.

DERFOR BØR det lokale engasjementet og handlekraften fra politikerne i denne saken inspirere flere til å trø til for sitt eget lokalmiljø. Det handler om sikkerhet, trygghet - og ikke minst trivsel!